DAGENS ORD: ”Derfor vil jeg gøre jer bekendt med, at ingen, som taler ved Guds ånd, kan sige: Forbandet er Jesus! og ingen kan sige: Jesus er Herre! undtagen ved Helligånden.” 1 Korinter 12:3

Konfirmation i andet sogn?

Kan vores datter blive konfirmeret i en anden kirke,i et andet sogn, end det vi hører til ?

Kære Dorthe,
Til dit spørgsmål vil jeg svare kort: JA...
Som du sikkert ved, følger man normalt sit sogn - både med konfirmationer, dåb og bryllup og begravelsetr.
Helt fagpolitisk er normeringen af personale - også præster! - ved en folkekirke afhængig af, hvor mange mennesker, der bor i sognet. Det er derfor man kan komme ud for at få nej, hvis man ønsker at benytte en anden kirke, eller i hvert fald blive spurgt, om man har tilknytning til det andet sted.
Med konfirmander er det jo ofte sådan, at de elsker at gå sammen med deres venner, og derfor måske vil følges med deres klasse til en præst i det sogn, hvor de fleste bor. Det tror jeg slet ikke bliver et problem. Det kan jo også bare være en præst, som I kender og ønsker at jeres datter skal konfirmeres hos - dét kan også sagtens regnes for en tilknytning.
Så snak med præsten i det sogn, hvor I gerne vil, at jeres datter skal konfirmeres - og snak med jeres datter, så I alle er enige!!
Håber det bliver spændende for hende med masser af nye tanker om tro.
Venligst og God bless,
Signe Voldby, præst