DAGENS ORD: ”Derfor vil jeg gøre jer bekendt med, at ingen, som taler ved Guds ånd, kan sige: Forbandet er Jesus! og ingen kan sige: Jesus er Herre! undtagen ved Helligånden.” 1 Korinter 12:3

pinsebevægelser..

hej.. jeg skal fremlægge om pinsebevægleser (på fredag) men jeg kan ikke finde så meget om det.
så jeg har lige nogle spørgsmål, her kommer de:

hvordan er "gudstjenesten"?

hvilke højtider fejres og hvordan?

hvilke rettigheder har trossamfundet?

håber du vil hjælpe..
på forhånd tag::

Hej

Vi har detsværre ikke nogen aktiv pinsekirke i øjeblikket, der kan svarer på dit spørgsmål her i netkirken.
Jeg må derfor henvise til følgende hjemmesider:

Link til pinsekirkens hovedside:
www.pinsekirkerne.dk

En pinsekirke der er meget aktiv i sit lokalområde:
www.unic.info

En lidt ældre pinsekirke:
www.pinsekirken-aarhus.dk

En lille hjælp:
Gudstjenseten i en pinsekirke er meget lig eller indentisk med den gudstjemesteform mange frikirker bruger.

En indledning, sang/salme, praktiske oplysninger, lovsang, eventuel nadver, prædiken, og en afslutningssang og eventuel et eftermøde hvor der bliver kaldt frem til forbøn.

Højtider som jul pinse og påske fejres.
Man fortæller/prædiker om hvad Jesus gjorde i de pågældende perioder (jul, påske osv.)

Pinsekirken er en frikirke og betaler selv for lønninger, bygninger osv. Trossamfundet er en del af den hellige almindelige kirke som har tilsluttet sig den Lutherske lærer. De gaver (tiende erklæringer) som medlemmerne vælger at betale, kan trækkes fra i selvangivelsen, hvilket er en måde at staten kan være med til at støtte kirkerne. Husk på, at det offentlige ikke betaler til driften, den påviler medlemmerne i fællesskab.

Kirken vælger og ansætter selv sin præst. Kirken er styret af en ældstegruppe samt præsten. Ældstegruppen er valgt af kirkens medlemmer og består af flere af kirkens medlemmer. Større beslutninger bliver gerne lagt ud til hele kirken der i fællesskab træffer beslutningen. For at være medlem af en pinsekirke skal man som hovedregel være voksendøbt, også kaldet den troendes dåb. Man behøver ikke være medlem for at komme i en pinsekirke.

Prøv at gå ind i en pinsekirke og oplev hvordan det er at være der.

Du kan også finde forskellige svar der måske kan dække dine spørgsmål, hvis du kigger lidt tilbage i spørgsmålene.

Alex Wallin

Alex Wallin