DAGENS ORD: ”Men Talsmanden, Helligånden, som Faderen vil sende i mit navn, han skal lære jer alt og minde jer om alt, hvad jeg har sagt til jer.” Johannes 14:26

Barnedåb hvor lang tid?

Hvor lang tid tar den kirkelige barnedåb?
Det er en søndag gudstjeneste og med et andet par som også skal døbe deres barn

Maja olsen

Kære Maja,
Til lykke med, at I snart har barnedåb - det bliver sikkert en fantastisk dag.
Nu skal du høre. Hvad længden af en gudstjeneste angår, så er der ikke noget fast tidsrum.
I min kirke bestræber vi os altid på, at en gudstjeneste, også når der er 2 dåb, højst varer 1 time og 10 minutter.
Men nogle steder varer en almindelig gudstjeneste med to dåb to timer - ikke på grund af dåben, men fordi man har en anden tradition ved kirken. Og derfor er det selvfølgelig en rigtig god idé at spørge præsten.
Måske drejer dit spørgsmål sig om, hvornår I kan være hjemme til maden.
Måske drejer dit spørgsmål sig om, om mindre børn i familien kan "holde ud" , at der er en lang gudstjeneste.
Måske drejer dit spørgsmål sig om, om alle I voksne kan holde det ud!!
Og her har jeg en sjov idé til dig!
Beslut jer for at være der positivt - og glæd jer over, at kirken åbner dørene - for jer!
Smil til de andre, der går i kirke - og til det andet dåbsselskab - spred glæde!
Det kunne måske også være en sjov udfordring, at lave en "kirke-skattejagt" - både for børn og voksne i jeres familie/selskab.
Opgave 1: folk skal lægge mærke til to gode salmer eller to gode vers i en salme.
Opgave 2: de skal prøve at huske, hvad læsningerne fra Bibelen handler om. Måske er der en smuk sætning, som rører deres hjerte.
Opgave 3: husk to sætninger fra præstens prædiken! Måske om tro eller håb - eller et sjovt eksempel fra hverdagen!
Kirken glæder sig sikkert til at tage imod jer - og I kan gøre en forskel for kirken, så det bliver en rigtig dejlig søndagsgudstjeneste!
Må Gud velsigne jeres dåbsfest!
venligst, Signe Voldby, præst