DAGENS ORD: ”Han berørte min mund og sagde: »Nu har dette rørt dine læber, din skyld er fjernet, og din synd er sonet.” Esajas 6:7

Navneændring England

Jeg bor fast i England, og skal derfor ændre mit navn via deed poll. Mit spørgsmål er så: gælder den danske navnelov om frie efternavne og godkendte fornavne for en dansk statsborger bosiddende i England? Jeg ønsker at ændre stavningen af mit efternavn - det er ikke noget problem ift. den engelske lovgivning, men ifølge den danske er det ikke tilladt.

På forhånd tak

Kære Lone,
Spændende med dit nye navn - og ingen problemer i forhold til dansk navnelov, eftersom du har fast domicil i England.
Hvis du efterfølgende ønsker dit nye navn registreret i Danmark, så skal du henvende dig til Folkeregisteret med dokumentation for dit nye navn og med legitimation på dig selv, så vil de registrere navnet i Danmark.
Hvis du herefter ønsker en ny dåbs/navneattest, kan du henvende dig til et kirkekontor, som kan udstede en attest på dit nye navn, som fra Folkeregisterets side altså er indført under dit CPRnr.
Så held og lykke og al Guds velsignelse.
Venligst,
Signe Voldby, præst