DAGENS ORD: ”Men Talsmanden, Helligånden, som Faderen vil sende i mit navn, han skal lære jer alt og minde jer om alt, hvad jeg har sagt til jer.” Johannes 14:26

udmeldt af folkekirken

Jeg har igennem de seneste 10 år ikke bekendt mig nogen trosretning, og af den årsag valgte jeg også at melde mig ud af folkekirken. Grunden var at jeg gerne ville have et nuanceret og objektivt syn på de herskende religioner verden over. Nu, 10 år senere, må jeg sande, at jeg savner den religion, som jeg er født og opdraget i. Faktisk er det sådan, at jeg har søgt om optagelse på det teologiske fakultet, og ønsker nu en akademisk uddannelse med sigte på et eventuel præstelig virke. Vil det kunne komme til hinder for et virke som præst, at man ikke igennem hele livet har bekendt sig til en trosretning, eller rettere sagt har været udmeldt?

Kære spørger.
Undskyld ventetiden.
Jeg kan jo kun svare ud fra min egen overbevisning, - men -
Jeg mener ikke, at det bør komme dig til skade, at du har været udmeldt af Folkekirken. Tværtimod viser det, at du har gået og overvejet tingene, - og at du så har fundet ud af, at du ikke blot ønsker at være med i Folkekirken igen (for det skal du jo være, for at blive præst) - men altså også ønsker at blive præst.

Jeg vil opfordre dig til at komme i en god kirke, så du ikke kun får en god akademisk uddannelse, - men også oplever at være med i en god menighed, sammen med andre, der ønsker at være og leve som kristne. Det er både en god ting i studietiden, - og det vil hjælpe dig, når du engang selv skal være præst.

Gud velsigne dig.

Ivan L. Jakobsen.