DAGENS ORD: ”Han berørte min mund og sagde: »Nu har dette rørt dine læber, din skyld er fjernet, og din synd er sonet.” Esajas 6:7

Dansk navneattest/dåbsattest

Hej
Jeg fik en datter d. 1 januar 2003, og på det tidspunkt boede jeg i Sverige, så hun er født på Ystads hospital. Hun er osse døbt i Sverige. Vi flyttede tilbage til Danmark da hun var et års tid, og da fik hun så et dansk cpr. nummer. Jeg forsøgte så at få en dåbsattest til hende men fik dengang det svar at da hun ikke er døbt i Danmark kunne hun ikke få en dansk dåbsattest og heller ikke en dansk navneattest. Men i Sverige har man slet ikke det samme system som os, da man bare bliver registreret på sit cpr. nummer. Jeg ville gerne have hun bare havde en navneattest da hun måske kommer til at mangle en senere i hendes liv. ( evt. lærepladser, kontrakter, o.s.v.)
Håber i kan hjælpe mig
På forhånd tak
Stine

Kære Stine,
Tak for mail - jeg kan godt forstå din forvirring, men jeg vil prøve at hjælpe dig lidt!
Altså - lige her og nu, da er det bedste du kan gøre at ringe til Skatteverkat, tror jeg det hedder, i den kommune/by i Sverige, hvor dit barn blev født og døbt og få en udskrift af din datters oplysninger.
Dermed vil du have et stykke papir på hende!Og dét stykke papir/udskrift er vigtig, når hun skal have et pas. Og når du har et pas til hende, så har du igen en vigtig dokumentation.
Og noget andet vigtigt: din datters danske CPRnr og sygesikringsbevis vil jo altid åbne mange døre - og vise, at hun er en del af det danske system!
Forvirringen om, hvorfor hun dog ikke kan få en navne/ eller dåbsattest fra kirken i Danmark deler du med mange andre. - Men Folkekirken kan kun udskrive attester til dem, der har fået foretaget en registrering i Folkekirken - fx. fødsel, dåb, konfirmation osv...
Hvis din datter om nogle år fx. bliver konfirmeret, så bliver hun indskrevet i kirkebogen - også med sin svenske dåb - og så kan du sagtens få et stykke papir på hende.
Dog er CPRnr og pas og fx. udskrift fra Skatteverkat fine og gode dokumentationer!!
Jeg håber, at du kan bruge disse oplysninger.
Glædeligt efterår og Guds fred,
Signe, netpræst