DAGENS ORD: ”For alt, hvad der er født af Gud, overvinder verden; og den sejr, som har overvundet verden, er vor tro. v5 Og hvem andre kan overvinde verden end den, som tror, at Jesus er Guds søn?” 1 Johannes 5:4

Gudmor og katolik?

Hej

Min bedste veninde har netop spurgt mig om jeg ikke kunne tænke mig at være gudmor for hendes kommende datter.

Jeg vil gerne men er i tvivl om jeg kan/må være det?

Så vidt jeg har forstået, så skal gudmoren være døbt i den kristne tro. Det vil jeg jo umiddelbart sige at jeg er, da jeg er katolik. Men kan jeg som katolik være gudmor for et barn, der døbes i den danske folkekirke?

Og har det evt. nogen betydning at jeg har været fadder til et barn i den katolske kirke?

mvh
Charlotte

Charlotte Thomasen

Kære Charlotte,
Du er meget velkommen til at være fadder for din venindes barn - det er så dejligt, at "hovedkravet" er den kristne dåb, som du selv skriver - og vores små rubriceringer i katolikker, lutheranere, frikirker - tja, det er jo bare vores måde at indrette os på - for i kristendommen, dér er det allervigtigste ikke os, men Jesus Kristus!
Det mest mystiske ved dette enkle"krav" om, at en fadder skal være døbt med en kristen dåb, er, at hvis man har udmeldt sig af kirken og har taget afstand fra troen - da kan man faktisk stadig stå fadder, fordi man er døbt... Personligt synes jeg,at det er rigtig skidt!! Men det er jo slet ikke det, der er aktuelt for dig...
Husk i øvrigt at den største gave, du kan give et lille fadderbarn, det er at bede for fadderbarnet til den Far i himlen, der altid lytter - gør det til en daglig gave og opgave at takke og bede om Guds fred og velsignelse for dit fadderbarn - og for dig selv!
Al Guds fred,
Signe Voldby, præst