|
|
|
Jul, traditioner, tro og overtro |
|
Man skal ikke langt hen på efteråret,
før julen med alle dens mange forberedelser begynder at
præge vores hverdag.
Forretningerne er nok de første, der allerede i november
fortæller os, om alle de fortræffelige tilbud de
har liggende på hylderne.
Opfordringer til at købe de uundværlige gaver til
en billigere pris, hvis man skynder sig at slå til lige
nu, vælter ind af brevsprækkerne i form af flotte,
farvestrålende tryksager, der sikkert i sig selv repræsenterer
formuer, omkostninger alle vi gavekøbende borgere får
lov til at betale for. |
|
|
|
Julekoncerter, adventstid og julefrokoster sætter skub i vore forventninger, og det
er som om den store folkefests forberedelser har sit eget liv.
Fra 1.december kan både børn og voksne vælge
mellem flere julekalendere i TV, og alt mens mørket
sænker sig over det ganske land, fordi solen holder lidt
ferie på disse breddegrader, samles vi inden døre
og prøver på, så godt vi kan, i det forjagede
tempo der også er en del af juleræset, at finde hygge
og nærhed med hinanden. Der er noget under
opbygning i denne tid. Det er som om, der findes en tilbageholdt
længsel efter barndommens jul, en erindring om alt det
varme og dejlige som forventningsfulde barneøjne så.
Noget om: "julen derhjemme hos moder engang" som vi
synger i en gammel julesang, den der med at: "Der
er noget i luften, jeg ved ikke hvad, ---"
|
Vi begynder at drømme om duften af
flæskesteg og rødkål med den rigtige brune
sovs, netop som vor mor lavede den. Det var dengang ordet "fedtfattigt"
endnu ikke var opfundet, ak ja - ak ja, den tid kommer nok aldrig
igen! Juleræs,
brun sovs eller fedtfattigt - julen kommer til os hvert år
og ændrer dagligdagen for os. Vi prøver undertiden
at holde lidt igen, men vi hvirvles alle med, og det ender med,
at vi overgiver os. |
|
Men hvad er julen egentlig for noget?
Vi har mange forestillinger
om denne vinterens højdepunkt, og utallige er de ting,
der knyttes til julen.
Vi prøver her at give en oversigt over de forskellige
begreber, vi normalt sætter i forbindelse med julen, ud
fra spørgsmålet: Hvad er det og det, hvad betyder
det osv. |
Julens oprindelse, hvorfor
holder vi jul
Jul i gamle dage, ikke dengang far var
barn, men i rigtig gamle dage for mange hundrede år siden,
da var julen en hedensk fest, en vinter-solhvervs-fest,
der blev fejret på det tidspunkt, hvor dagene igen begyndte
at blive længere.
At vi holder jul i dag, kristen jul, er på grund
af Jesu fødsel for 2000 år siden.
Julens indhold er noget helt andet end den hedenske solhvervsfest.
Betydningen af selve ordet jul fortaber sig i fortidens tåger,
men har så vidt vides sin oprindelse i de nordiske lande.
Det ville havde været lettere for forståelsen af
den kristne jul, om vi anvendte samme betegnelse som den engelsktalende
del af verden gør, nemlig ordet "Christmas".
I den kristne jul fejrer vi ikke, at solens lys vender tilbage,
men vi fejrer Jesus, det sande lys som kom til verden, som der
står i Johannes evangeliets første kapitel, "det
lys der skinner i mørket". |
Lidt historie
Den oldnordiske jul fejredes i januar.
Længere nede i Europa var det den 25.december, og det blev
denne dato, man i sin tid valgte, at den kristne jul skulle være.
Vi skal faktisk helt tilbage til år 354,
da man valgte at fejre julen på denne dato.
I Tyskland og i Norden blev det skik at
fejre julen aftenen før, den 24. december, og det er på
denne dato vi i Danmark fejrer julehøjtiden som Jesu fødselsdag.
Dagen hvor vi glædes over, at Gud lod sin søn føde
som frelser og forløser for alle mennesker overalt på
jorden.
Der er i julen, sådan som danskerne sædvanligvis
fejrer den, særligt gennem de sidste 100 år dynget
en masse nye skikke ovenpå de gamle, så den
danske jul er efterhånden blevet et sammensurium af kristne,
hedenske og kommercielle påhit fra mange forskellige lande.
.
Julen i dag - en blandet fest
Mange skikke, som for eks julegaver, julemand,
juletræ, samt de allestedsnærværende nisser,
har deres aner eller forgængere i oldtiden, men er altså
forholdsvis nye i vort land. |
Julenisser |
|
Nissen (svensk: tomte, norsk: tunvord) er
oprindelig en gammel nordisk husånd fra middelalderen,
en gårdbo, en lille "mandsling" der levede på
gårdene eller i området omkring. Han var klædt
i middelaldertidens bondebeklædning, grå vadmelsbenklæder
og rød tophue. Den samme beklædning som vore dages
julemand går klædt i.
Det var almindeligt, at man "ofrede" til nissen,
bl.a. ved at stille sødgrød frem til ham. Dette
at man sørgede for ham, gjorde at han sørgede for
folks trivsel. Men glemte man ham, kunne han blive meget drilagtig,
fra helt uskyldige løjer til temmelig ubehagelige ting.
Han var altså en husånd, der krævede ofre for
at sørge for husfred.
Nissen, eller gårdboen, var virksom hele året, men
ved juletid var han særlig aktiv. Den der julegrød
betød vist meget for den lille hedenske husånd.
|
|
Santa Claus - julemanden |
|
Der er gennem årene sket en sammenblanding
af den nordiske nisse og den katolske helgen Skt. Nikolaus
(Santa Claus), der som børnenes helgen bringer
dem gaver, om de ellers har været artige. De vanartede
børn fik smæk af hans ledsager, på tysk: Knecht
Ruprect.
Skt.Nikolaus' helgendag er den 6.december, og det
var da oprindelig også den dag, han kom med gaver.
Julemandens røde dragt er egentlig Skt. Nikolaus
bispekåbe, og hele hans udstyr, rensdyr og slæde,
den vinterlige baggrund, hans bolig på Nordpolen m.m. er
alt sammen moderne tilføjelser primært stammende
fra nordiske eventyr.
For god ordens skyld skal oplyses, at Skt. Nikolaus stammede
fra Lilleasien. |
|
Julelys |
|
Midt i den mørke tid tænder vi
lys for at jage mørket væk såvel bogstaveligt
som åndeligt forstået. Om Jesus som verdens
lys, der skinner i mørket, kan vi læse om i bibelen
(Johannes evangeliets første kapitel) Der står,
at Han (Jesus) var det sande lys, der oplyser ethvert menneske.
Vi taler om at tænde et lys for andre. Lyset står
for glæde, for renhed og varme.
Vort juletræ pynter vi med julelys for på den måde
at sprede lys i mørket. |
|
Julekrybbe |
|
Her er der klart tænkt på den
krybbe i en stald udenfor Betlehem, som Jesus blev lagt i ved
hans fødsel. Bibelens beretning i Lukas evangeliet kapitel
2 (juleevangeliet) fortæller fyldestgørende om denne
begivenhed.
Til alle tider herefter har denne
fødsel, kristendommens fødsel, optaget mennesker, og dramaet er blevet gengivet
med levende mennesker som aktører, såvel som udskårne
eller støbte figurer opstillet som et billede på
det der skete dengang.
Særlig den katolske kirke har krybbeopstillingen som en
fast tradition hvor Jesus-barnet ligger i krybben omgivet af
Maria og Josef samt hyrder fra marken og dyr i stalden.
Det menes, at det var Frans af Assisi der indførte denne
skik. |
|
Hyrder og engle |
|
Også hyrderne er beskrevet i juleevangeliet
(Lukas 2) Der står om dem, at mens de holdt nattevagt over
hjorden ude under den frie himmel åbenbarede en engel sig
for dem og fortalte dem om fødslen, der lige var sket
i den nærliggende stald.
Teksten i Lukas evangeliet siger om dette: "Da stod en
Herrens engel for dem, og Herrens herlighed strålede om
dem, og de blev grebet af stor frygt. Men englen sagde til dem:
»Frygt ikke! Se, jeg forkynder jer en stor glæde,
som skal være for hele folket: I dag er der født
jer en frelser i Davids by; han er Kristus, Herren. Og dette
er tegnet, I får: I skal finde et barn, som er svøbt
og ligger i en krybbe.« Og med ét var der sammen
med englen en himmelsk hærskare, som lovpriste Gud og sang:
Ære være Gud i det højeste og på jorden!
Fred til mennesker med Guds velbehag!" |
|
Julebuk |
|
Julebukken var fra gammel tid en person, der
var klædt ud som en buk, der kom ind i julestuen, lavede
løjer og skræmte de stakkels børn fra
vid og sans og ellers tog del i julelegene.
I moderne tid har man i Sverige en tradition med at lave en julebuk
i halm og bruge den som julepynt. |
|
Juleflue |
|
Julefluen er kort og godt en sejlivet flue,
der overvintrer i stuen. For de videbegærlige så
er det et eksemplar af kvægfluefamilien. |
|
Julestjerne, julebegonie,
julekaktus og juleroser |
|
Blomster der særligt i juletiden pynter
i vore stuer, men da denne side ikke specielt skal omfatte julens
flora sådan i dybden, bedes man selv have ulejlighed med
at spørge sin blomsterhandler der ganske sikkert har mange
eksemplarer af juleblomster klar til salg, nok også ledsaget
af en god forklaring. |
|
Julemærke |
Det første
julemærke fra 1904 |
Ideen til julemærket skyldes den
danske postmester Einar Holbøl der indførte
det i Danmark i 1904. Dette særlige mærke, som klæbes
på postforsendelser ved juletid, gav en indtægt der
gik til drift af julemærkehjem for svagelige børn.
Mærket har siden bredt sig til mange lande, bl.a. USA.
En anden betydning af ordet julemærke refererer til bondens mærker på hans
loftsbjælke. Et mærke som skulle angive vejret i
de 12 juledage der varsler vejret for årets måneder.
Herfra stammer vendingen: "Efter alle julemærker
at dømme" - en sætning der senere er blevet
mistolket med vendingen: "Efter alle solemærker at
dømme". |
|
De tre vise mænd |
|
Det er begrænset, hvad man ved om "de
tre vise mænd" Vi har beretningen om dem i Matthæus
evangeliets 2. kapitel, læs fra vers 1-12. Sandsynligvis
var de stjernetydere fra enten Kaldæa eller Babylon.
Romerske historieskrivere fortæller, at der på den
tid var en almindelig forventning i hele "Østerland"
(mellemøstlandene) om, at der fra "Jødeland"
skulle udgå en hersker over alverden.
I Matthæus` beretning hører vi om dette mærkelige
fænomen: at "vise mænd" fra et sted i Østen
havde set en speciel stjerne, der stod over Betlehem,
og som havde ført dem til stedet.
Disse mænd afstedkom ved deres forespørgsel hos
jødekongen Herodes om, hvor denne kongesøn var
født, at denne foranstaltede det uhyggelige barnemord
i Betlehem. Han lod alle drengebørn under 2 år dræbe
for at sikre sig, at der ikke blev født en ny konge i
landet. Der stod nemlig i en af de gamle profeter, Mika
5. kapitel, at der fra Betlehem skulle udgå én,
som skulle herske i Israel
De tre vise mænd fulgte stjernen og fandt stedet. De bøjede
sig for barnet og ofrede "guld, røgelse og myrra"
til det.
Det lykkedes Josef, Maria og den lille nyfødte af flygte
ud af landet, til Ægypten, og de undgik dermed barnemordet. |
|
Juletræ og mistelten |
|
Skikken med juletræet kom først
til Danmark i tiden 1810 - 1900, det første juletræ
blev tændt i Danmark i 1811 i København. Det var
indført af tyske familier.
Det menes, at skikken med juletræet kan føres tilbage
til det 8. århundrede, og ideen skulle stamme fra druidernes
(gl. hedensk religion fra England og Irland) hellige egetræ,
og derfra udspringer så også den engelske mistelten-juleskik. |
|
Den kommercielle jul |
|
Ud over at man kalder det jul, er der i forretningernes
terminologi ikke meget af kristen jul i butikkerne, der med deres
overdådige udstillinger og store reklamekampagner ganske
overdøver den egentlige grund til, at vi fejrer julen,
nemlig Jesu fødselsdag. |
|
Den kristne jul |
Det er nok et spørgsmål om
hvor mange der, i vore dage egentlig er klar over, hvad den kristne
jul er, efter at kristendomsundervisningen ikke mere har den
store plads på skolernes skema.
Sagt meget kort, så holder
vi som kristne jul, fordi vi fejrer Jesus, Guds søns fødsel
som frelser og forsoner. Det
betyder: den der, sonede (betalte) menneskets uundgåelige
synd, altså vor naturs tilbøjelighed til at handle
forkert. (Faktisk betyder ordet synd: "at ramme ved siden
af målet").
Vi fejrer således, at Skaberen, Faderen,
besluttede at sende sin eneste søn til os for at lede
mennesket tilbage til den vej, og det liv som oprindelig var
planen - og det var netop Jesu opgave. Frelsen, redningen
kom til jorden, til alle mennesker til alle tider.
I Johannes evangeliet, kap. 3 versene 16
& 17 står det klart og tydeligt for enhver:
"For således elskede Gud verden, at han gav sin
enbårne søn, for at enhver, som tror på ham,
ikke skal fortabes, men have evigt liv. For Gud sendte ikke sin
søn til verden for at dømme verden, men for at
verden skal frelses ved ham". |
Juleevangeliet
Dette er hvad vi som kristne forstår
ved julen og grunden til, at julen er hjerternes fest, glædens
fest.
Vi bringer hermed juleevangeliet, som vi læser det i Lukas
kap. 2.1-14 Læs det juleaften og vær med til at fejre
en rigtig kristen jul.
"Og det skete i de dage, at der
udgik en befaling fra kejser Augustus om at holde folketælling
i hele verden. Det var den første folketælling,
mens Kvirinius var statholder i Syrien. Og alle drog hen for
at lade sig indskrive, hver til sin by. Også Josef drog
op fra byen Nazaret i Galilæa til Judæa, til Davids
by, som hedder Betlehem, fordi han var af Davids hus og slægt,
for at lade sig indskrive sammen med Maria, sin forlovede, som
ventede et barn.
Og mens de var dér, kom tiden,
da hun skulle føde; og hun fødte sin søn,
den førstefødte, og svøbte ham og lagde
ham i en krybbe, for der var ikke plads til dem i herberget.
I den samme egn var der hyrder, som
lå ude på marken og holdt nattevagt over deres hjord.
Da stod Herrens engel for dem, og Herrens herlighed strålede
om dem, og de blev grebet af stor frygt. Men englen sagde til
dem: »Frygt ikke! Se, jeg forkynder jer en stor glæde,
som skal være for hele folket: I dag er der født
jer en frelser i Davids by; han er Kristus, Herren. Og dette
er tegnet, I får: I skal finde et barn, som er svøbt
og ligger i en krybbe.«
Og med ét var der sammen med
englen en himmelsk hærskare, som lovpriste Gud og sang:
Ære være Gud i det højeste og på jorden!
Fred til mennesker med Guds velbehag"!
Glædelig advent og glædelig
jul
Ole Bækgaard |
|