DAGENS ORD: ”For alt, hvad der er født af Gud, overvinder verden; og den sejr, som har overvundet verden, er vor tro. v5 Og hvem andre kan overvinde verden end den, som tror, at Jesus er Guds søn?” 1 Johannes 5:4

navneændring for udenlandsdansker bosidene i Frankrig

Jeg har forgæves søgt via nettet at finde ud af hvordan jeg forholder mig hvis jeg ønsker at ændre efternavn. Jeg vil gerne have min mors mellemnavn som efternavn og slette mit nuværnde, hvordan gør jeg det?
Suzanne

Hej Suzanne,
Tak for spørgsmål, her kommer en lille opskrift på, hvad du skal gøre - jeg går ud fra, at du er dansk statsborger, og dermed skal navneændringer foretages hos navnemyndigheden, som i DK er kirkekontoret.
1.
Gå ind på personregistrering.dk og udprint en blanket om navneændring. Den skal selvfølgelig udfyldes - og du vil opdage, at det koster 470 kr - måske er det en god idé at alliere dig med en i Danmark, som på et posthus kan betale dette. Behandlingen af din navneændringssag på kirkekontoret går først igang, når der er en posthus-slip, der viser indbetalingen!! Send det hele til fx den kirke, du havde med at gøre, før du flyttede til Frankrig (find adressen på nettet) - eller til en kirke tæt ved dine forældre fx, så de måake kan foretage betalingen og aflevere betalingsslippen samme sted.
Disse ting KAN også ordnes digitalt, hvis du har en digital signatur.
2.
Kirkekontorets behandling af navneændringsønsket begynder med en verificering af dine kirkebogsplysninger, herefter vil man kunne foretage navneændringen. De ting skal du selvfølgelig ikke spekulere på, men hvis det interesserer dig, så foretager man én navneændring, men der bruges 2 paragraffer (og måske er det derfor, du ikke lige har kunnet finde oplysningerne!). Den første paragraf tillader dig at tage din mors mellemnavn som dit eget mellemnavn, den næste paragraf tillader dig at tage dit nye mellemnavn som efternavn - sådan!
3.
Når det hele er på plads på et kirkekontor i Danmark - og attesten med dit nye navn er parat, så vil man sende din attest til en offentlig myndighed i nærheden af din bopæl - så hav en adresse parat og nedskrevet til fx en ambassade eller et lignende officielt sted, hvortil man sender attesten. Dér kan du så hente navneattesten mod forevisning af legitimation. - Bed i øvrigt kirkekontoret om at udskrive attesten legaliseret på engelsk - det vil nok være smart, når du bor i et ikke-dansk-talende land!
Held og lykke, God bless...
Signe Voldby, præst