DAGENS ORD: ”Men Talsmanden, Helligånden, som Faderen vil sende i mit navn, han skal lære jer alt og minde jer om alt, hvad jeg har sagt til jer.” Johannes 14:26

Dåb for ældre born

Jeg er dansk statsborger, bosiddende i USA. Mine born er begge fodt i USA og er aldrig blevet dobt. De er nu 19 or 23 og er begge interesserede i at blive dobt i Danmark. Er det muligt for dem at blive dobt på nyværende tidspunkt? De er begge danske statsborgere, men siden de aldrig har boet i Danmark går jeg ud fra at de ikke er medlemmer af den danske kirke. Også, mister man sit medlemskab når man flytter udenlands? Jeg vil, når den tid kommer, meget gerne begraves i Dannmark.
På forhånd mange tak for hjælpen.

Suzanne Apwisch

Kære Suzanne,
Dejligt at dine to børn tænker på at blive døbt.
Jeg har tænkt over et par muligheder, men først et par facts!
Dine børn er IKKE medlemmer af folkekirken,for det bliver man alene ved dåben.
De kan sagtens blive døbt som voksne - det blev næsten alle i den første kristne kirke, en skik som man har bevaret i landt de fleste frikirker. Med dåb er det sådan, at tro og dåb altiod har hørt sammen - i katolske kirker og i lutherske kirker døber man ofte små børn og forkynder om troen sidenhen - forhåbentlig i deres opvækst, og i hvert fald når de siden måske skal konfirmeres.
I frikirker velsigner man de små - når de så siden selv vælger dåb, ofte på grund af en voksende på kirkens Herre - ja, så bliver de døbt som teenagere eller voksne - netop som dine børn overvejer det nu...
Denne lidt lange forklaring fører hen til, at man i kirken i Danmark forventer, at den voksne, der skal døbes, bliver undervist lidt i hvad tro, kirke, bøn osv indeholder - inden man bliver døbt.
I har måske allerede tænkt på en kirke i Danmark, hvor I ønsker jeres unge voksne børn døbt - og de vil sikkert med glæde sige ja til dåben. Find navn på præsten og mailadresse/tlf.nr. på nettet.
Undervisningen kan jo af geografiske årsager blive lidt problematisk - men som sagt, ring og snak eller mail til præsten i den danske kirke om det - for måske kan jeres børn følge lidt undervisning hos en præst i USA og så bare mødes med den danske præst kort før dåben, hvor I er i Danmark alligevel - sådan kunne man sagtens forestille sig det.
Punkt 3.
Papirmæssigt skal du have dine børns danske CPR. nr. parat, og man vil forvente dine børns underskrift på, at de ikke tidligere er døbt med en kristen dåb, da vi i folkekirken ikke foretager gen-dåb.
Efter dåben vil det blive registreret i den danske kirkebog som en optagelse i den danske folkekirke ved dåb - og denne kristne dåb vil kunne "accepteres" i de fleste kristne kirker - worldwide, hvis de en dag vil skifte tilhørsforhold til fx en amerikansk kirke.
Jeg håber, dette kan hjælpe jer lidt - og vil ønske dig og sapecielt dine børn en velsignet dåb og en god sommer.
Signe Voldby, præst