DAGENS ORD: ”Men Talsmanden, Helligånden, som Faderen vil sende i mit navn, han skal lære jer alt og minde jer om alt, hvad jeg har sagt til jer.” Johannes 14:26

hjemme-døbe

goddag,
Jeg har overvejet at hjemme døbe min datter. Hvilke regler gaelder der? Skal der vaere en praest tilstede? kan det foregaa hjemme hos os eller et sted i udlandet? Kan der vaere flere end een gudfar/gudmor? Kan jeg selv staa for daaben og haelde vand over barnets hoved? etc etc. eller for exemple lade min far staa for barnedaaben?

paa gensyn
christian

Kære Spørger.
Hjerteligt til lykke med Jeres datter.
Jeg må bedrøve dig med at sige, at hvis der er tale om dåb i den danske folkekirke, - så er der ikke noget, der hedder hjemmedåb. Dåben er en indtræden i den kristne menighed og foregår derfor i kirken ved en gudstjeneste med en præst, som den der døber.
Den eneste dåb udenfor kirken er en såkaldt "nøddåb", hvis man er bange for, at et nyfødt barn måske ikke overlever. Der kan man så foretage en såkaldt nøddåb, men det er der jo Gud ske lov ikke tale om i Jeres tilfælde.
Vær glad for det !
Med hensyn til dåb i udlandet er det samme tilfældet, - bl.a. fordi der skal en officiel registrering til, så dåben vil kunne føres ind i kirkebogssystemet.

Ivan L. Jakobsen

Ivan L. Jakobsen