DAGENS ORD: ”For Gud gør ikke forskel på nogen.” Romerne 2:11

barnedåb

Hej jeg har ikke været til mit barns barn dåb . Jeg vil spørge om hvad er min rettigheder angående hans navn . ? Jeg har et afrikansk efternavn . Min søn har i stedet for sin mors efternavn . Hvad skal jeg gør for at ændre det til mit efternavn ? Og er det rigtigt at udenlandsk efternavn ikke er godkendt i danske kirke ? Og kan jeg søg om at han få mit efternavn ? . Jeg håber du kan svare mig . Mvh ungfar

mohammed mamoun

Kære unge far,
Tak for din mail, jeg kan virkelig godt forstå, at du tænker over de her spørgsmål.
Helt konkret kan jeg fortælle dig, at dit barn sagtens KAN hedde dit efternavn, det kan sagtens godkendes i Danmark . Man kan også sagtens ændre din søns efternavn på et tidspunkt, han kan fx gøre det selv, når han bliver myndig.
Men... det første og vigtigste, som betyder noget for ALT det andet, det er, om du og barnets mor har fælles forældremyndighed. Hvis barnets mor har ENEforældremyndighed - også selv om du er anerkendt som far, så er det hende og KUN hende, der bestemmer - både over jeres barn, om det skal døbes, og over hvad det hedder.
Hvis I derimod har FÆLLES forældremyndighed, så er der også problemer, for så SKAL du have anerkendt/skrevet under på, at barnet overhovedet må døbes, hvad navnet skal være osv.
HVIS I har fælles forældremyndighed og IKKE kan finde ud af at snakke med hinanden, så bør I absolut mødes fx sammen med præsten, der har døbt jeres barn, og som også har den kasket på, at han bør tjekke reglerne og sørge for, at I har samme rettigheder i forhold til jeres barn.
Hvis ikke I vil bruge præsten (og har svært ved at snakke sammen), så kan I mødes gennem statsamtet, hvor du kan henvende dig og bede om, at I kan blive indkaldt og få drøftet alt igennem.
Men unge far, hvis altså du og barnets mor IKKE har fælles forældremyndighed, så har du desværre ikke nogen muligheder for at påvirke barnets mors valg, hverken med dåb eller navn.
Dog vil jeg opmuntre dig til i alle tilfælde, at du prøver at være der et eller andet sted for dit barn (hvilket navn han nu end har) - ganske enkelt fordi du er hans far.
Held og lykke og Guds fred i denne svære situation,
Signe Voldby, præst