DAGENS ORD: ”Derfor vil jeg gøre jer bekendt med, at ingen, som taler ved Guds ånd, kan sige: Forbandet er Jesus! og ingen kan sige: Jesus er Herre! undtagen ved Helligånden.” 1 Korinter 12:3

Dåbsattest

Jeg har fået en henvendelse fra en ven i Australien, som skal søge om pension. Hun er født i Danmark og senere flyttet til Australien.
Hun har mistet sin dåbsattest og spørger, om jeg kan hjælpe. Jeg har fået følgende oplysninger fra hende, men ved ikke, hvad jeg mere skal gøre:

Hun hedder Ulla Svarre Doolan

Jeg håber I kan hjælpe mig.

Birgitte Hess

Kære Birgitte,
Dejligt sådan at have en god ven i Danmark! Det virkelig vigtige er, at du skal have Ulla Svarre Doolans danske CPRnr. Jeg forsøgte selv at finde Ulla i kirkebogen under navnesøgning, men det lykkedes ikke. Med hendes CPRnr og helst også en fuldmagt fra hende eller hendes egen personlige mail til en kirke i nærheden af din bopæl, kan du så henvende dig på dette kirkekontor. Kirkerne har fælles kirkebog på nettet, så vælg endelig den kirke, der er tæt på din bopæl.
Du kan ikke få attesten udleveret, men du kan aktivere processen, for din venindes oplysninger i kirkebogen skal nok "verificeres" i første omgang. Herefter kan man udskrive en dåbs/navneattest, legaliseret på engelsk, og man vil fra kirkekontoret anmode om at få en adresse i Australien på en ambassade, et konsulat eller en en anden officielt kontor, hvortil man vil sende Ullas attest - dér kan hun så afhente sin attest nogle dage efter mod forevisning af legitimation, så man gennem denne lidt besværlige proces sikrer sig, at det er den rigtige person, der modtager attesten.
En sidste praktisk ting er, om din veninde stadig er dansk statsborger , for ellers dukker der nok andre problemer op i forbindelse med pensionen.
Jeg håber, det hele lykkes for dig som hjælper - hils Ulla Svarre Doolan fra mig.
Venligst og Guds fred...
Signe Voldby, præst