DAGENS ORD: ”Men Talsmanden, Helligånden, som Faderen vil sende i mit navn, han skal lære jer alt og minde jer om alt, hvad jeg har sagt til jer.” Johannes 14:26

Forbøn

Hej - håber i kan hjælpe mig.

Jeg skal d.28 august, altså meget snart, være Gudmor til min lille niece som er født og bor i Belgien. Hun skal som den første i hendes fars(min svoger)familie, døbes protestantisk. Præsten som skal forestå dåben har bedt om at Gudmor fremsiger en forbøn i kirken - og her jeg helt på bar bund. Kan i hjælpe mig med at konkretisere hvad det er der forventes af mig ? Skal det være en personlig bøn, er der en standard man bruger eller ?

På forhånd tak

Laila

Laila Lemvig

Kære Laila.
Hjerteligt til lykke med din niece. Jeg håber at både den lille og forældrene har det godt.

Til lykke også med, at du skal være Gudmor. Jeg vil her først henvise til de bønner, der bruges ved dåb i Folkekirken. Du kan finde dem bag i salmebogen i afsnittet om Dåb. Der er også gode forslag i Bønnebog bag i Salmebogen i afsnittet "Forældre og børn".

Her vil jeg forsøge at komme med et forslag til en fri bøn:

Kære Gud.
Tak for det barn der er givet os.
Velsign barnet, dets forældre og os alle.
Tak at vi i dag i dåben må lægge barnet og os selv i dine hænder i tillid til Jesu død og opstandelse og i bøn om, at du ved Helligånden vil være hos barnet og os alle med din nåde, barmhjertighed og kærlighed. Hjælp os til at vokse og leve i tro og tillid til dig.
Det be´r vi i Jesu Navn.
Amen.

Endnu engang til lykke.

Jeg vil lige nævne, at jeg her på Netkirken har en artikel med titlen: "Jamen, så bed da", hvor jeg fortæller lidt mere om bøn.

Ivan L. Jakobsen

Ivan L. Jakobsen