DAGENS ORD: ”Han berørte min mund og sagde: »Nu har dette rørt dine læber, din skyld er fjernet, og din synd er sonet.” Esajas 6:7

Kirke tårne mod Øst

Stepping-, Grarup-, Halk- og Hjerndrup Kirke har tårned vendt mod øst, er der en fornuftig forklaring på dette.
Kan det have været indflydelse fra Tyskland (Slesvig)disse fire kirker ligger i gammel nordslesvig område
Er der andre kirker hvor tårnet vende mod øst.

Hans Frederiksen

Kære Spørger.
Jeg ved ikke, om det er tysk/nordslesvigsk påvirkning, at de 4 kirker, du nævner, har tårnet mod øst. Jeg må opfordre dig til at spørge en lokal kirkehistoriker/historiker fra området. Du kan måske finde en ved at "Google" dig frem. Ellers prøv at spørge i Haderslev stift: http://www.haderslevstift.dk.

Og - jo. Der er andre kirker, der har tårnet mod øst. Blandt andet Kregme Kirke ved Frederiksværk.

Jeg ved ikke, om der er nogen, der ved, hvor mange kirker, der har tårnet mod øst. En muilighed er Nationalmuseet.

Ivan L.Jakobsen

Ivan L. Jakobsen