DAGENS ORD: ”Derfor vil jeg gøre jer bekendt med, at ingen, som taler ved Guds ånd, kan sige: Forbandet er Jesus! og ingen kan sige: Jesus er Herre! undtagen ved Helligånden.” 1 Korinter 12:3

???? Nu er jeg forvirret

Min kæreste og jeg venter et barn d. 17/1-2012, vi er ikke gift og skal derfor (så vidt jeg har forstået), aflevere en omsorg og ansvars erklæring sammen med fødselsanmeldelsen på kirkekontoret, senest 14 dage efter fødslen?? Er det korekt forstået?
Ud over det så har en veninde lige snakket om at man også skal aflevere begge dåbsattester (altså både min ig kærestens), i samme ombæring? Skal vi det??? Har jeg nemlig aldrig hørt før nu?
Vi bor i fredens sogn i viby j :-)

På forhånd tak for svar

Mia

Kære Spørger.
Til lykke med familieforøgelsen.
Jeg indsætter her det, der står på Kirkeministeriets hjemmeside vedr. fødselsregistrering:

"Når fødsel sker på et hospital:
Jordemoderen indberetter til personregisterføreren i bopælsmyndigheden (kommunen i Sønderjylland eller sognet i resten af landet).

Når forældre er gift med hinanden, bliver barnets slægtskab således registreret.

Er I ikke gift med hinanden, og ønsker I sammen at varetage omsorgen og ansvaret for jeres barn, kan I erklære det via blanketten ”Omsorgs- og ansvarserklæring”.

Når myndighederne modtager omsorgs- og ansvarserklæringen senest 14 dage efter fødselen, er faderskabet fastslået. I får automatisk fælles forældremyndighed over jeres barn.

Du kan anmelde dit barns fødsel samt faderskabet elektronisk med digital signatur.

Du kan også få en blanket af jordemoderen eller selv printe den ud. Udfyld blanketten, og send den til det sogn, hvor du bor."

Med hensyn til aflevering af Jeres dåbsattester er jeg ikke sikker på, at I behøver det, nu hvor Kirkebogen føres elektronisk. I skal jo opgive Jeres personnummer ved fødsels-anmeldelsen. Men I kan da lige spørge på Jeres lokale kirkekontor, om det er rigtigt.

Ivan L. Jakobsen

Ivan L. Jakobsen