DAGENS ORD: ”Han berørte min mund og sagde: »Nu har dette rørt dine læber, din skyld er fjernet, og din synd er sonet.” Esajas 6:7

Kristne og muslimer

I en tid hvor vi lever i et multi-etninsk samfund, kan det jo ikke undgås at kristne bliver forelskede i muslimer.

Mit spørgsmål er: Kan en kristen og en muslim blive gift?
Hvis ja, hvordan foregår det så, begge religoner har jo forskellige traditioner omkring giftemålet, en kristen og en muslim kan vel ikke blive gift i en folkekirke???

På forhånd tak

Trine

Kære Trine.

Ja - en kristen og en muslim kan naturligvis godt blive forelskede i hinanden, - og de kan faktisk godt blive gift. Selvfølgelig kan det ske på Rådhuset, - men det kan også ske i en folkekirke, - og vil så ske helt som andre kirkebryllupper. Blot skal den ene være medlem af folkekirken.

Det er det enkle svar. Der er jo dog et gammelt ordsprog, der hedder "lige børn leger bedst". Der er forskel på opfattelsen af især kvindens situation indenfor Kristendom og Islam. Det har vist sig af og til - med triste komplikationer - blandt andet omkring eventuelle børn. Men selvfølgelig er der også mange blandede ægteskaber, hvor det går godt. Men helt enkelt er det nu ikke! Ethvert ægteskab kræver overbærenhed og - selvfølgelig - kærlighed. Forskellig tro kan næsten ikke undgå at kræve endnu mere overbærenhed og kærlighed, - hvis da ikke den ene blot skal frasige sig sin egen tro - men det var vel ikke meningen!

Ivan L. Jakobsen

Ivan L. Jakobsen