DAGENS ORD: ”Men Talsmanden, Helligånden, som Faderen vil sende i mit navn, han skal lære jer alt og minde jer om alt, hvad jeg har sagt til jer.” Johannes 14:26

Dansk daab af amerikansk baby

Jeg skriver for at hoere, om jeg kan faa min nyfoedte datter doebt i den danske Folkekirke, selvom jeg bor i USA, og min datter er foedt i USA? Jeg er flyttet til USA for lidt over et aar siden og har ikke laengere folkeregister adresse i Danmark. Jeg er dog stadig dansk statsborger. Jeg overvejer at faa vores datter doebt i Danmark i den kirke, hvor vi blev gift, og hvor jeg selv er doebt. Er det muligt, og er der nogle regler for, hvor gamle babyer skal vaere ved daab i Danmark?
Paa forhaand tusind tak for hjaelpen!

Hej spørger
Tak for spørgsmål og til lykke med jeres lille datter.
Jeg kan svare dig, at du helt sikkert vil være velkommen til at få din datter døbt i jeres bryllupskirke.
Når vi døber i Folkekirken, har vi ligesom 2 kasketter på... Den ene er , at barnet officielt får navn, den anden er, at barnet døbes i Guds navn og dermed bliver en del af den kristne kirke. De to ting kan sagtens adskilles, så jeres datter fx får navn i USA og siden bliver døbt i en dansk kirke.
Hvad tidshorisonten angår, så er der i Danmark kun den regel, at man skal være navngivet inden 6 måneder - dåben kan foretages på alle tidspunkter i barnets liv.
Så du kan se, at alle muligheder er åbne for jer , og jeg ville klart kontakte den kirke, hvor I blev gift for en aftale. De skal selvfølgelig se jeres datters papirer, evt navneattest, hun skal også have tildelt et "administrativt personnummer", som vi kalder det, fordi hun ikke har CPRnr i Danmark - men alt det tager kirkekontoret sig af!!
Jeg vil ønske jer held og lykke og al Guds velsignelse fremover, også med jeres lille datter og hendes dåb...
Venligst,
Signe Voldby, præst