DAGENS ORD: ”Derfor vil jeg gøre jer bekendt med, at ingen, som taler ved Guds ånd, kan sige: Forbandet er Jesus! og ingen kan sige: Jesus er Herre! undtagen ved Helligånden.” 1 Korinter 12:3

Ny dåbsattest ifm.

Hej Netkirken.dk,

Jeg har en kollega, som indenfor en kort årrække (vist nok 2-3 år) har skiftet navn 3 gange - de i hvert fald 2 af gangene har været efter besøg hos numerolog (den samme numerolog, som åbenbart ikke ramte plet første gang!). Nu påstår min kollega hårdnakket, at hun netop har modtaget en ny dåbsattest, så nu er hendes nye navn officielt. Da jeg spurgte ind til, om det ikke "kun" var en navneattest, fik jeg meget bestemt at vide, at det BÅDE var en dåbsattest og en navneattest. Dette svar nager mig nu så meget, så jeg håber, at I kan hjælpe med svar til mit spørgsmål: kan det være rigtigt, at man kan få en ny dåbsattest, hvorpå der står et navn, man ikke er døbt - og på baggrund af, hvad en numerolog har sagt? Lyder lidt mærkeligt i mine ører - og jeg synes ærlig talt også, at det ville være at drive gæk med kirker, præster, kristne ritualer, folkekirkens medlemmer og ikke mindst the big guy upstairs.

Ser frem til svar - tak for en god og brugervenlig side.

Kære Spørger.
Tak for din venlige slutbemærkning.
Jeg må så fortælle, at man, hvis man skifter navn, og altså er døbt - så får en ny navne- og dåbsattest. Altså med "et navn man ikke er døbt med".
Det hænger sammen med, at Folkekirken på samfundets vegne står for navneregistreringen her til lands. (Dog ikke i Sønderjylland. Det skyldes påvirkning fra den tid Sønderjylland var under tysk herredømme fra 1864 - 1920.)

Der kan være mange grunde til at skifte navn. Det kan være i forbindelse med bryllup, hvor mange skifter efternavnet ud med ægtefællens.
Men enhver navneændring medfører en ny attest.

Med hensyn til numerologi, så er jeg ikke ekspert på området, - men må dog sige,at jeg finder det som en af de dårligste grunde til at skifte navn.

Hvad Gud så siger til det -- ja, Gud ske lov tror jeg, at han kender os godt nok alligevel.
Forstå det, NEJ, - men tro det, det må vi.

Ivan L. Jakobsen

Ivan L. Jakobsen