DAGENS ORD: ”Tænk på det, som er i himlen, og ikke på det jordiske.” Kolosenserne 3:2

Vielse i naturen

Kære netkirke!
Jeg har tidligere fået at vide at det ikke kan lade sig gøre at blive viet i naturen da vielser skal foregå i en kirke, men at det godt kunne lade sig gøre at blive velsignet af en præst i naturen. Altså hvis man er borgerlig viet skulle man kunne blive kirkeligt velsignet i det fri. Nu er jeg og min mand så blevet borgerligt viet i den tro at vi efterfølgende ville blive kirkeligt velsignet et sted i naturen. Til min overraskelse hører vi nu fra den præst vi gerne ville have til at vie os at det ikke kan lade sig gøre med mindre det bliver godkendt af biskoppen. Vi ville gerne velsignes i naturen i Thy, men er det en mulighed og hvor let er det evt. at få tilladelse af biskoppen, hvis det er en nødvendighed?
MVH Mia

Mia Jahn Knudsen

Kære Mia.
Jeg er meget ked af, at du tidligere har fået at vide, - at blot, I var viet på Rådhuset, kunne I blive velsignet et sted i naturen.
Men - så enkelt er det ikke. Desværre for Jer.
Det er rigtigt, at Biskoppen skal spørges. Hvor let det er at få lov, ved jeg ikke. Sikkert ikke så let. Men I kan jo prøve.
Jeg beklager meget, at I åbenbart har fået forkert besked.Jeg må dog sige, at det hedder jo "kirkelig velsignelse", - netop fordi det er i kirken. Så kan I tage ud i naturen bag efter.

Ivan L. Jakobsen,
sognepræst i Frederiksværk-Vinderød