DAGENS ORD: ”Han berørte min mund og sagde: »Nu har dette rørt dine læber, din skyld er fjernet, og din synd er sonet.” Esajas 6:7

Kan min niece på 12 år være gudmor

Hej

Jeg vil høre om min niece på 12 år kan være gudmor til vores lille pige?

Mvh mig :-)

Kære spørger,
Til lykke med dit lille barn, der snart skal døbes. Du spørger lidt om faddere.
Der er to krav til at være fadder, det ene er, at man skal være døbt med en kristen dåb, og det anden er, at man skal være over konfirmationsalderen.
En vurdering af hvornår man er over konfirmationsalderen, står den pågældende præst for, og det vil selvfølgelig spille ind, om denne pige netop er begyndt som konfirmand, eller om hun ved en masse om kristendom fx fra kirke-børneklub eller lignende. At der er en aldersgrænse skyldes selvfølgelig, at man forventer en vis modenhed til netop at bakke op om den kristene børneopdragelse, og derfor vil jeg tro, at jeres præst nok vil sige, at din niece ikke er helt gammel nok...Og nu kender du lidt af begrundelsen...
Måske kan hun i stedet tørre din datters hoved efter dåben eller medvirke på anden måde?
Jeg håber, I får en dejlig dåbsfest. Al Guds fred fra
Signe Voldby, præst