DAGENS ORD: ”Han berørte min mund og sagde: »Nu har dette rørt dine læber, din skyld er fjernet, og din synd er sonet.” Esajas 6:7

Navneændring ved vielse i DK, men bosat i Sverige

Hej.

Min kæreste og jeg er begge danske statsborgere og skal vies i Danmark her i juli. Vi er dog her fra marts bosat i Sverige og har derfor søgt skatteverket om navneskift, men de har afvist vores kombination af navne.
I stedet henviste de os til Danmark, hvor vi så i stedet skulle søge. Vi hentede formularen på personregistrering.dk og udfyldte dem. Da vi ikke har et dansk bopælssogn, tog vi ind til den myndighed som skal foretage vielsen (Københavns Kommune), men de siger at de slet ikke har noget at gøre med det og at man i øvrigt ikke kan skifte navn ved en dansk vielse, når man bor i udlandet.

Jeg hedder Maj Juul Nielsen og min kommende mand hedder Martin Zimmerdahl Pedersen og vi ønsker nedenstående kombi:

Maj Juul Zimmerdahl
Martin Juul Zimmerdahl Pedersen

Hvem kan vi søge hos? Folkeregisteret foreslog at man blot kontaktede en tilfældig præst og kirke?

Mange tak for hjælpen.

Maj

Kære unge par, der snart skal giftes...
Til lykke med at I skal giftes, og superærgerligt for jer, at I dumper ind i et clash mellem nogle regler og bopæl, så man pludselig er lidt fanget.
For mig at se MÅ der bare være et kirkekontor, der tænker, at I som alle andre kan få navneændring på bryllupsdagen. Det er rigtigt, at man skal have foretaget navneændringen i det sogn, man har bopæl - det er nu engang én af kirkekontorets administrative opgaver -derfor vil jeg råde jer til at henvende jer til det sted/sogn/kirkekontor, hvor I boede, FØR I flyttede til Sverige.
Problemet er altid balancen mellem reglerne på den ene side - og så det oplagte, som reglerne er til for, at borgeren naturligvis kan få sin navneændring på bryllupsdagen.
Så Folkeregisterets råd er sådan set godt nok - men som sagt, kontakt netop kirkekontoret det sted, I har boet for få måneder siden.
Held og lykke og al Guds velsignelse til jeres bryllup og fremtid.
Signe Voldby, præst