DAGENS ORD: ”For Gud gør ikke forskel på nogen.” Romerne 2:11

Hvordan kan det være at der er intet efternavn på min dåbsattest?

Hej,

Jeg har lige haft en diskussion med min mor som siger at man før i tiden ikke skrev efternavnet på dåbsattesten da man kun bliver døbt til sine fornavne. Er det rigtigt? Min mor blev døbt i 1956 og jeg i 1970, og på begge hvores dåbsattester står der kun for og mellem navn og kun en streg i efternavnet.
Min søn er siden blevet døbt i 1996 og i hans dåbsattest står både hans fornavn, to mellemnavne og et efternavn.
Så har måden dåbsattester bliver udskrevet på et tidspunkt blevet ændret, eller er det muligt at min mors efternavn i virkeligheden kun er hendes mellemnavn (Juul)

Tina Juul Maltesen Blizzard

Kære Tina,
Engang imellem kan man sidde i familiens skød og få vendt en masse gode ting!
Jeg har virkelig tænkt over dit spørgsmål og ville ønske, at jeg kunne se jeres attester!
Men jeg vil alligevel godt forsøge at svare!!
For det første: det allervigtigste i det danske system/kirkebog er: fornavn og efternavn.
Det er svært for mig at forestille mig attester UDEN efternavn!!
Prøv at tjekke jeres attester igen - og læg specielt mærke til, hvad der står ude i venstre side i fortykket. Øverst står der efternavn, 2. linje er fornavn og i 3. linje står der mellemnavn - hvis der IKKE er et mellemnavn - så skriver man nogle streger. Kan det mon være det, I har misforstået?
Den anden mulighed kan være, at "i gamle dage" hed forældrene til et barn altid samme efternavn - og dermed vil barnet ALTID (lige som i dag) automatisk få samme efternavn som forældrene. Måske har den lokale præst så undladt at skrive efternavnet? - men tro mig, det er IKKE den rigtige måde at gøre det på! På en attest SKAL der stå de vigtigste ting - fornavn og efternavn!!
Dette er mine bedste bud på forklaring - hvis I vil have en udefra til lige at tjekke det hele, så tag din mor og jeres attester under armen, og smut ned på det lokale kirkekontor i deres åbningstid og få dem til at tjekke det!!
Gode hilsener og Guds fred,
Signe Voldby, præst