DAGENS ORD: ”Derfor vil jeg gøre jer bekendt med, at ingen, som taler ved Guds ånd, kan sige: Forbandet er Jesus! og ingen kan sige: Jesus er Herre! undtagen ved Helligånden.” 1 Korinter 12:3

2 attester

Hej.
mit spørgsmål er som følger.
jeg har en fødselsattest hvorpå der står en fødselsdato, og så en dåbs-/fødselsattest der står en senere dato. hvad skal jeg forholde mig til? i hele mit liv har jeg brugt den senere dato.
hele misseren er opstået da jeg ved gennemgang af min afdøde mormors papirer, fandt den gl fødselsattest.
håber i kan give et svar.

mvh
brian

brian jensen

Kære Brian.
Tak for dit spørgsmål - jeg kan godt forstå, man kan blive forvirret - men svaret er virkelig enkelt!
Hver gang et barn fødes i Danmark, udsteder kirkekontoret en "fødselsattest" - altså en attest, at barnet er FØDT. Dén attest vil kun gælde i 6 måneder, da et barn i Danmark SKAL have navn (ved dåb eller navngivning), inden der er gået 6 måneder. En fødselsattest vil derfor altid have den ældste dato.
Som du selv skriver, så har du også en fødsels/dåbsattest - det er den, der rummer din fødselsdato OG din dåbsdato, hvor du i kirken både fik navn og blev døbt. Den har en senere dato, fordi du sikkert har været et par måneder på den tid - men der vil stå BÅDE dit CPRnr (fødselsdato!) OG din dåbs/navngivningsdato!
Og du har helt ret i, at det er dén attest, du skal bruge som legitimation!
Håber dette svar kaster lys over det.
Alt godt og Guds fred,
Signe Voldby, præst