DAGENS ORD: ”Derfor vil jeg gøre jer bekendt med, at ingen, som taler ved Guds ånd, kan sige: Forbandet er Jesus! og ingen kan sige: Jesus er Herre! undtagen ved Helligånden.” 1 Korinter 12:3

Dåb af eget barn

Jeg hørte engang en præst sige, at alle kan døbe et barn, modsat kristne vielser der kun kan foretages af en præst. Er det rigtig altså, at man lade sit barn døbe kristent af fx en god ven, der selv. Er døbt og medlem af FK.

Rasmus

Kære Spørger.
Den situation, du nævner, er det man kalder en "nøddåb". Jeg citerer her fra hjemmesiden www.folkekirken.dk (under Livets begivenheder):

ET BARN KAN BLIVE NØDDØBT, hvis det er sygt eller i livsfare
Hvis et barn er alvorligt sygt eller i livsfare efter fødslen, og forældrene ønsker dåb, kommer præsten til hjemmet eller sygehuset og foretager en såkaldt hjemmedåb. Hvis barnet er indlagt, kan sygehusets personale hjælpe med at tilkalde en præst. Mange sygehuse har tilknyttet hospitalspræster. Præsten døber barnet med det samme ritual, som bruges i kirken. Skal det gå hurtigt, kan dåben forkortes til de centrale led: Korstegning, trosbekendelse med tilspørgsel, dåbshandling og fadervor.

HVIS PRÆSTEN IKKE KAN NÅ FREM?
Hvis præsten ikke kan nå frem, KAN en af de tilstedeværende døbe barnet. Det kaldes nøddåb. Dåb uden præstens medvirken skal snarest efter meddeles til præsten.

SÅ JEG MÅ SIGE NEJ TIL, at man kan lade sit barn døbe af f.eks. en god ven. I hvert fald i Folkekirken.

Ivan L. Jakobsen

Ivan L. Jakobsen