DAGENS ORD: ”Hesten gøres rede til krigens dag, men sejren er Herrens sag.” Ordsprogene 21:31

fødselsattest på min afdøde far?

hej signe.. jeg står og skal bruge min afdødøes fars fødselsattest, men nu ligger det sådan at han døde i 1994,hvor jeg er 31 år, og jeg kender ikke ret meget til hans fødested osv. så hvordan kommer jeg videre?

Kære Lene,
På en måde er det jo lidt "slægtsforskning", som du kaster dig ud i, selv om det "bare" er din far. Men et barn har ret til oplysninger om sine forældre, så få fat i din egen fødsels/dåbsattest, og gå ned på dit lokale kirkekontor. Dér vil de kunne slå alle oplysninger på dig op - enten på nettet eller i de gamle kirkebøger. Og dér vil de nemt kunne finde din fars navn og fødselsregistreringssted, og så kan du få en udskrift fra kirkebogen.
Det vigtige at medbringe er altså din dokumentation af, at du er din fars datter (dåbs/navneattest) - og så at få fat i det lokale kirkekontor - ring evt for en aftale, så de har tid, når du kommer.
Held og lykke og al Guds velsignelse,
Signe Voldby, præst