DAGENS ORD: ”Næste dag så han Jesus komme hen imod sig og sagde: »Se, dér er Guds lam, som bærer verdens synd.” Johannes 1:29

Bopæl i udlandet og misted Dåbsattest

Jeg er flyttet til udlandet (USA) i har i processen mistet min Dåbsattest.
Er der mulighed for at få en ny tilsendt uden at møde op på kirkekontoret?.

Kære Louise,
Håber du nyder USA - og jo, der er bestemt en mulighed for at få din dåbsattest.
Ring til et kirkekontor i Danmark, fx dér hvor du blev døbt, konfirmeret, eller hvor du sidst har boet og forklar dem situationen. De skal bruge to ting - dit CPRnr og en adresse, hvortil de kan sende attesten. Det må ikke være din egen adresse, men adresse på et offentligt kontor i nærheden af din nuværende bopæl, fx et konsulat, en ambassade eller en kirke. Efter forsendelsestiden kan du så afhente din attest mod forevisning af legitimation, så man er sikker på, at attesten falder i de rigtige hænder. HUSK i øvrigt at bede kirkekontoret om at udskrive en attest til dig, der er legaliseret på engelsk - så oplysningerne står på både dansk og engelsk - så er attesten nok mere anvendelig i USA!
Alt godt over there - og Guds fred...
Signe Voldby, præst