DAGENS ORD: ”Men Talsmanden, Helligånden, som Faderen vil sende i mit navn, han skal lære jer alt og minde jer om alt, hvad jeg har sagt til jer.” Johannes 14:26

dåbsattest

Karsten Nielsen

Hej Karsten,
Ja, det kan du sagtens!
Det ser ud som om, at det du spørger om , er det, man kalder en navneændring. Man har fuld ret til a´t hedde begge sine fporældres navne, så du kan sagtens skifte navn til din mors ungpigenavn.
Du får så en ny fødsels- og dåbsattest, hvor det nye navn står - også selv om du hed noget andet på det tidspunkt, hvor du blev døbt. En navneændring betyder nemlig, at du hedder det nye navn, som om det gamle ikke har været.
Det vigtige er dog, at du lige henter eller får tilsendt en navneændringsblanket fra dit lokale kirkekontor, for ved en navneændring er en god gammeldags personlig underskrift på et stykke papir ret vigtig.
Bagefter kan du evt. aftale et tidspunkt med kiekekontoret, hvor du henter din nye attest mod forevisning af behørig legitimation.
Held og lykke - og Guds fred...
Signe, præst