DAGENS ORD: ”Tænk på det, som er i himlen, og ikke på det jordiske.” Kolosenserne 3:2

Ændret dåbsattest 7 år efter fødsel. fra biologisk far til stedfar.

Hej.
Jeg skulle fornylig ha' fat i min dåbsattest og kom egentlig til at undre mig over at min attest er lavet om i 1966 ( Jeg er født i 1959 ). Den attest jeg har fra 1966, er lavet om med hensyn til min biologiske far, således at det er min stedfar som står registreret på attesten som værende min far. ?? Kan man det uden adoption f.eks. ? min mor har aldrig nævnt at jeg skulle være adopteret af min stedfar som dødede i 1984. Jeg arvede intet, det var kun mine 3 mindre søskende som gjorde. Da min biologiske far dødede i ca. 2001-2002 (erfaret af omveje nogle år efter, havde jeg intet hørt om hans død fra hverken skifteret eller andet. På borger.dk står mine forældre, dog er det igen min stedfar som står registreret sammen med min mor. Min mor er også død så hende kan jeg ikke spørge. Mine søskende aner ikke hvorfor, Det skal siges at jeg står på attesten med min stedfars efternavn og min mor står med et andet efternavn. jeg er pludselig blevet helt forvirret over det her, som faktisk kom sig af at jeg søger en halvbror fra min biologiske far's side. Håber nogen kan hjælpe. ( Jeg har ikke min dåbsattest fra 1959 desværre )

Venligst
Marianne

Marianne Hansen

Kære forvirrede,
Du er ikke den eneste, der undrer sig meget, når man får fat i en dåbsattest. Forældre har ret til at handle "hen over hovedet " på børn under 12 år. Men jeg kan virkelig godt forstå, at du ønsker svar på dine spørgsmål.

Skifteretten er jo den instans, der skal avertere efter mulige arvinger og først frigive boet, når alt er undersøgt. Men i det øjeblik, du muigvis er adoptereret af en anden, så er du ikke længere arveberetiiget til din biologiske far.
Når jeg læser din mail, så lyder det klart for mig, som om din stedfar har adopteret dig. Som du skriver det, er det jo sket, inden du fylder 7, og hvis din mor har haft eneforældremyndighed, så har hun haft fuld ret til at beslutte det - også uden at fortælle det til dig. Hvis din mor og din biologiske far har haft fælles forældremyndighed, hvilket nok ikke er særlig sandsynligt for dén tid, så skal din biologiske far have skrevet under på, at din stedfar adopterer dig.
Men samtidig har du jo helt ret i, at så burde du være arving til din stedfar - så der ER et eller andet galt et eller andet sted.
Rent arvemæssigt osv er der nok ikke noget at gøre ved fortiden, men det virker også mest på mig, som om du gerne vil vide , hvad der er sket.
Og du har al ret til at få oplysninger fra kirkebøgerne. Find derfor din dåbsattest fra 1966, og kontakt "fødselsregistreringssognet" - det står på attesten. Bed om at få en kopi eller en udskrift af, hvad der står i kirkebøgerne om dig. Dér burde også fædreforholdene være noteret. Og ellers - er det helt klart kirkekontoret, der kan hjælpe dig videre.
Du kan også ganske enkelt bede kirkekontoret om at "verificere" dig - det betyder egt , at de up-dater al info om dig.
Held og lykke med processen - og al Guds fred midt i det hele...
Venligst,
Signe Voldby, præst