DAGENS ORD: ”Hesten gøres rede til krigens dag, men sejren er Herrens sag.” Ordsprogene 21:31

hvordan kan jeg finde ud af om jeg er adopteret

Hej jeg har gået rundt i langt tid og troet at jeg er adopteret og ville gerne finde ud af om jeg virkelig er det, men hvordan kan jeg finde ud af det?

Pernille Gaarde

Kære du, der spekulerer på dit ophav.
Som et helt konkret svar på dit spørgsmål vil jeg sige, at enhver, der er over 18 år, har ret til at se alt, hvsd der står i kirkebogen om sig selv.
Det korte svar vil også være, at du kan se, hvem der er dine forældre på din dåbs/navneattest.
I kirkebogen vil det første, der dukker frem på skærmen være det, du hedder nu, hvem dine forældre er osv. Men man kan også gå skridtet tilbage og se, om du har heddet noget tidligere, og om du har haft "andre forældre" -og i øvrigt hvor du er født.
Det kan være en stor omvæltning, hvis man har troet noget, og det IKKE er sådan.
Mit råd til dig vil være, at når du gør det, så hav et rigtigt dejligt menneske, som elsker dig, og som du stoler på, til at snakke med om det. For det andet kan du tænke på, at HVIS der dukker noget op, du slet ikke forestiller dig - så tænk på de forældre, der var der i din opvækst, hvad enten de er biologiske eller ej - de har sikkert gjort alt, hvad de har kunnet,for at gøre det bedste, fordi de elsker dig.
Rent praktisk kan du altså - hvis du er over 18 - gå hen til det nærmeste kirkekontor og få en udskrift af Kirkebogen, og du skal naturligvis legitimere dig, så man ved, det er dig.
Held og lykke og Guds fred i din vej frem...
Signe Voldby, præst