DAGENS ORD: ”For alt, hvad der er født af Gud, overvinder verden; og den sejr, som har overvundet verden, er vor tro. v5 Og hvem andre kan overvinde verden end den, som tror, at Jesus er Guds søn?” 1 Johannes 5:4

Ang. en fødsel på Den Kgl. fødselsstiftelse

Hej
Jeg har en 3x tipoldefar som er døbt på Den Kgl. fødselsstiftelse den 2 marts 1787.
Er det muligt at finde ud af hvem der er hans forældre?
For han står også i udsætter protokollen i 1787.
Susanne Stendal Jensen

Kære slægtning med en 3xtipoldefar,
På dit spørgsmål kan jeg svare, at ja, jeg tror, du kan finde ud de ting, du spørger om, men du bliver nødt til at henvende dig på Landsarkivet og bede om lov til at læse en kirkebog fra det sogn og den periode, som vil indbefatte din gamle tipoldefar.
Det er sådan, at de gamle håndskrevne kirkebøger, som de fleste kirkekontorer stadig har nogle stykker af - under lås og slå! - skal indsendes til Landsarkivet, når de har været udskrevet i 100 år.
Jeg vil mene, at oplysninger og dermed kirkebøger fra 1787 absolut må befinde sig dèr. Det vigtige er, at du på en attest kan se hvilket sogns kirkebøger, du gerne vil kigge igennem, når du kommer ind på Landsarkivet.
Held og lykke - og al Guds velsignelse...
Signe Voldby, præst