DAGENS ORD: ”Men Talsmanden, Helligånden, som Faderen vil sende i mit navn, han skal lære jer alt og minde jer om alt, hvad jeg har sagt til jer.” Johannes 14:26

Ang ægteskab og varetægtsfængslet.

Hej. Min kæreste sidder varetægtsfængslet i 14 dage.
Det var mig selv der anmeldte ham, da han miste besindelsen.
Og har så de følgende 3 dage forgæves forsøgt at trække
Anmeldelsen tilbage, men politiet gir mig intet svar, og jeg må ikke
Se ham eller snakke med ham. Jeg ville bare høre om jeg må fri til
Ham imens han er varetægtsfængslet, måske under politiet's opsyn.
Mvh K E K.

"Jeg har svaret personlig på denne henvendelse, men vil her gerne komme med nogle generelle betragtninger. For det første er det et privat anliggende at fri til et andet menneske. Det foregår som oftest her i DK alene mellem de 2 parter/kærester - gerne med en god portion romantik!

Er den ene part varetægtsfængslet og nægtet besøg, kan det gøres skriftligt, men brevet vil angiveligt blive læst af politiet først.
Af henvendelsen fremgår det, at det drejer sig om en person, der har oplevet fysisk vold, har anmeldt det og krænkeren (her kæresten) er blevet varetægtsfængslet.
Nu fortryder anmelderen (offeret), at hun har anmeldt krænkeren og vil i stedet gerne kunne fri til ham.

Dette fortæller mig, at offeret her er trukket ind i den onde spiral - nemlig det samspil der foregår mellem offer og krænker. Begreber som skyld, skam, løgne går på skift - som her hvor offeret fortryder og vil gøre godt igen, at hun har "udsat" sin kæreste for anmeldelse og varetægtsfængsling. Dette samspil eller dysfunktion har oftest dybe rødder i begges baggrund og opvækst. Er man vokset op med fysisk vold og andre former for overgreb, er dette blevet reaktionsmønstre, som man tilpasser sig og desværre også søger. Dette er blevet det kendte og almindelige og der er ligesom ikke andre muligheder. Derfor oplever landets krisecentre i høj grad, at kvinder (oftest) efter en periode i tryghed og ro på krisecenteret, søger tilbage til den voldelige kæreste/ægtefælle, og tingene fortsætter som før. Dette kan gentage sig hele livet. Og er der børn, vil den nye generation overtage de gamle reaktionsmønstre.

Der skal en ny selverkendelse til, et reelt ønske om et andet liv og frem for alt en længerevarende terapeutisk behandling, før tingene kan ændre sig. Dette gælder for både offer og krænker!

Det er muligt at få et nyt liv, men det kræver vilje og mod og professionel hjælp.

Inger Andersen
Netkirkens Socialrådgiver