DAGENS ORD: ”Derfor vil jeg gøre jer bekendt med, at ingen, som taler ved Guds ånd, kan sige: Forbandet er Jesus! og ingen kan sige: Jesus er Herre! undtagen ved Helligånden.” 1 Korinter 12:3

Hmm

Er det ikke rigtigt, at selvmord blev forbudt af stat og kirke, da de danske slaver som var holdt, på diverse herregårde, tog deres eget liv, som følge af den umenneskelige behandling de fik...

MvH

Brian Thurmann

Kære Brian Thurmann

Nej, selvmord har altid været en særlig alvorlig synd i kirken. Fordi I kristen forstand, er hvert enkelt menneskeliv helligt.

Nye Testamente taler om, at vi hver især er skabt til at være et tempel for Guds Helligånd.

At alle mennesker ikke stiller sig til rådighed for Guds ånd, er så en anden sag. Når selvmord blev fordømt af kirken, så var det fordi et menneske derved satte sig selv uden for det, at kunne skrifte og angre. At mennesket påtog sig Guds rolle; at bestemme livets længde.

Til tider har kirkens fordømmelse af selvmord været unuanceret. F.eks. blev mennesker, der havde begået selvmord begravet på uindviet jord (uden for kirkegården). En praksis jeg ikke synes om.Vi ved at Gud vil, at alle mennesker skal frelses. Vi ved også, at Gud forstår det menneske, der er sygt - også i sindet - og som måske handler i forlængelse af sin sygdom. Det er Gud der skal dømme både mig og mit medmenneske, så hvem er jeg, at jeg skulle gøre mig til dommer over mit medmenneske? At kirken har truet med bål og brand behøver dog ikke at være hverken umenneskeligt eller urimeligt. Kirken har grundlæggende villet vise kærlighed og omsorg for de mennesker, der overvejede selvmord, for at deres videre liv efter døden, skulle blive så nåderigt som muligt. Det har været den kristne bevæggrund.

Du kan måske finde eksempler på, at nogle af kirkens mænd har været verslige, at de har tjent magthaverne mere end Gud osv., men kirkens bagvedliggende forkyndelse bygger på, at livet er helligt.

I øvrigt var det engagerede kristne, der var med til at sikre slaveriets ophør, så kirken har haft flere roller i spørgsmålet om slaver.

Henrik Frimand-Meier

Henrik Frimand-Meier,