DAGENS ORD: ”Derfor vil jeg gøre jer bekendt med, at ingen, som taler ved Guds ånd, kan sige: Forbandet er Jesus! og ingen kan sige: Jesus er Herre! undtagen ved Helligånden.” 1 Korinter 12:3

ville ikke registrere ny født barn..

hvad så vi man ikke ville registrere sit barn i systemet fordi man ikke tror på det system man har i dag.. og man er ikke medlem af kirken eller nogen anden stats anstalt..

Kære Morgenstjernen,
Tak for dit spørgsmål om dette med, at ens barn skal registreres i kirkebogen, når man ikke er medlem af kirken - og jeg kunne selv fortsætte med at sige: når man er muslim eller medlem af en anden kristen kirke eller andet...
Faktisk vil jeg sige, at jeg virkelig godt forstår dit spørgsmål, men svaret er ganske enkelt:
I Danmark er det i kirkebøgerne, at civilregistreringen foregår. Det er dér, at alle fødsler og dåb/navngivning samt kirkelige bryllupper/velsignelser samt dødsfald indskrives.
Der er hele tiden overvejelser, om det hele måske med tiden skal flyttes til kommunerne. I forvejen tildeles CPRnr ved fødslen (og altså ikke af kirken), og når man skal giftes skal alle have en prøvelsesattest fra Borgerservice - hvad enten de skal vies i kirken eller af borgmesteren.
Men lige nu ER det altså kirken (kordegnekontoret eller - som hos mig -præsten), der ganske enkelt har denne opgave, som er ganske u-religiøs.
Når jeg registrerer muslimske børn eller børn af Jehovas vidner, så er det jo ikke som forkynder i kirken, at jeg gør det, men ganske simpelt, fordi jeg har den kasket på, at jeg som embedsmand er ansat til at gøre det med dygtighed og venlighed.
Måske kan du tænke på, at en kristen tømrer, der er en glad troende og aktiv i sin kirke - han kommer jo ud til mange forskellige opgaver, der har med tømrerarbejdet at gøre, og han vil jo ikke kaste sig ud i forkyndelse og diskussioner i tro som betingelse for at lave en ny dør - han vil bare gøre sit arbejde godt - men hvis nogen spørger ham, når han ordner døren, om han har noget med tro og religion at gøre, tja, så vil han nok med glæde fortælle om Jesus.
Og når kirken har den opgave at civilregistrere, som kirken jo historisk set har haft i hundredevis af år, så vil kordegnen eller præsten jo ikke bare kaste sig ud i diskussioner om tro, men - som den kristne tømrer!! - bare gøre sit arbejde godt og hjælpe med attester og blanketter og navneændringer osv. Og hvis nogen spørger til kirken eller troen - så vil man med glæde fortælle om Jesus.
Så kære spørger, civilregistreringen i Danmark foregår under kirkens tag og behandles af dygtige og kompetente folk, der vil møde folk fordomsfrit!
I øvrigt glædelig og velsignet adventstid!
Venligst, Signe Voldby, præst