DAGENS ORD: ”Han berørte min mund og sagde: »Nu har dette rørt dine læber, din skyld er fjernet, og din synd er sonet.” Esajas 6:7

Kirketårnets geografiske placering

Jeg har læst et sted at indtil år ( ? glemt årstal) skulle alle danske kirketårne vende mod vest - herefter var det valgfrit. (Hvis ikke andet var aftalt).

Hvem kender årstallet?

I Aarhus vender fx St. Pauls kirkes tårn mod nord - betingelse fra giveren af kirkegrunden.

Domkirkens tårn vender mod vest.Christianskirkens tårn vender mod øst - en nyere kirke, hvor det var valgfrit.

På forhånd tak.

Jos Hansen

Hej Jos

Så vidt jeg har læst, har det altid været valgfrit.

Du kan læse mere om kirkearkitektur her:

Et tidliger svar i netkirken af Ivan L. Jakobsen

Det er rigtigt, at næsten alle gamle kirketårne - og også langt de fleste nye - er i vest. De fleste kirker (næsten alle) er placeret øst-vest. Det skyldes, at menigheden sidder og ser mod øst. Når vi i kirken ser mod øst, skyldes det, at vi i alle kristne kirker venter, at Jesus skal komme igen "for at dømme levende og døde", - som vi siger i trosbekendelsen.
Og Jesus vil komme som sol-opgangen fra det høje, - og solen står som bekendt op i øst.
Tårnet er oftest placeret i modsat retning - altså mod vest.

Håber at det svar kan bruges
Alex Wallin

Alex Wallin