DAGENS ORD: ”Men Talsmanden, Helligånden, som Faderen vil sende i mit navn, han skal lære jer alt og minde jer om alt, hvad jeg har sagt til jer.” Johannes 14:26

Navneændring

Hej,
jeg fik for ca 24 år siden ændret mit efternavn ved at betale mig til det. Er det så ændret på min dåbsattest?
Grundet ekstrem grim mobning ønsker jeg nu at melde mig ud af folkekirken. Men jeg ønsker ikke at mit sogn for det at vide.
Skal jeg så melde flytning, for eks. for en periode på måned?
Tak for hjælpen.

Hey
Tak for mail.
Første spørsmål om navn: Hvis du har foretaget navneændring, så er det helt sikkert også ændret på din dåbsattest. Altså ikke den dåbsattest, du måske stadig fysisk har med dit første navn, men får du printet en ny, så vil dit ændrede nuværende navn stå på attesten.
Andet spørgsmål om udmeldelse af Folkekirken.
Reglerne er, præcis som du er klar over det, at man skal udmeldes ved anmeldelse til bopælssognet. Dog skal du huske, at præster har tavshedspligt, så måske du kunne få præsten ved kirken til at foretage udmeldingen, eller bede kordegnen om ikke at nævne det for nogen.
HVIS du derimod kender dem begge to og ikke ønsker, at de skal vide noget, så kan du naturligvis melde adresseforandring på en dækadresse. Men hvis det faktuelt skal gøres rigtigt, så er det jo for det første ulovligt, for det andet vil det medføre ny forsikring, ny sygesikringskort,ny læge, alle de der ting, der hører til en rigtig adresseforandring.
Jeg har et andet forslag.
Lad være med at melde dig ud af Folkekirken, men skift kirke. Det lader jo til, at det er mennesker, der har såret dig dybt i hjertet - så find en anden kirkesammenhæng med varme, kærlige mennesker, der modtager dig som den, du er og vil bede for dig og med dig.
Samtidig vil jeg dog også sige, at hvor der er mennesker, der kan der opstå problemer. Også i en ny kirkesammenhæng. Men Gud derimod vil jo aldrig svigte, husk det - Han vil altid være der for dig. Han ønsker også at lade sit lys skinne for dig og i dig nu, hvor du har det svært.
Så find en ny kirke, begynd forfra i din tillid til Gud. Ring fx til en ny præst, der kan lytte til dig og vejlede dig til en kirke, der passer til dig - folkekirke eller frikirke i dit område.
Det gør ikke spor, at man prøver noget nyt, men du finder ikke noget sted, hvor alt er godt. En kirke består altid af tilgivede syndere, ikke af perfekte mennesker. Og jeg tror, det kan være vigtigt for dig, at Guds Faderhjerte kan fylde dit hjerte med tilgivelse over for dem, der har såret dig, så DU kan blive fri til at komme videre i Guds kærlighed. Det kommer nok hen ad vejen - lige nu vil jeg ønske for dig, at du finder et nyt sted og en ny sammenhæng, hvor du kan slippe din smerte og lytte til Guds fred.
Alt godt og Guds velsignelse,
Signe Voldby, præst