DAGENS ORD: ”Derfor vil jeg gøre jer bekendt med, at ingen, som taler ved Guds ånd, kan sige: Forbandet er Jesus! og ingen kan sige: Jesus er Herre! undtagen ved Helligånden.” 1 Korinter 12:3

Kvinder tale og hovedpåklædning

Hej Netkirken

Jeg forstår ikke helt det med, at kvinder ikke må tale i meningheden med henvisning til 1. kor. 14,34, set i forhold til 1. kor 11, 1-16. Desuden er det omtalt et sted, at en kvinde ikke må være lærer. Hvordan skál det forstås?

Desuden er der omtalt noget med hovedpåklædning, som jeg ikke helt forstår. Manden må ikke have tildækket hoved, men kvinden skal? Hvordan skal det forstås, og hvad indebærer dette? Umiddelbart vil jeg forstå dette som et udtryk for religiøsitet eller samtid, ligesom det sted, hvor det er omtalt at kvinder ikke må have kort hår, og mænd ikke langt - men jeg kan selvfølgelig tage fejl(!).

"Paulus skriver i sin tids-kontekst, og lige præcis dette med kvinders rolle skal forstås på denne baggrund. Paulus skriver ind i en jødisk tradition, hvor reglerne for opførsel var meget strenge - ikke mindst i forholdet mellem mænd og kvinder. Heraf bl.a. reglen med sløret, altså at kvinder skal gå med tildækket hoved. Det ser man stadig gælder i konservative jødiske kredse i dag - hvori mod det i jødisk sammenhæng ikke overholdes i mere liberale kredse. Det samme er tilfældet i kristne kredse.

De fleste af os, som er kristne i dag, lader os inspirere af de mere frisættende dele af budskabet hos Paulus. Altså af friheden i det grundlæggende budskab. Det gælder ikke mindst Luther, som jo blandt andet skrev "Et kristent menneskes frihed". Så skulle jeg svare dig nøjere, ville jeg svare dig på denne baggrund. Vend gerne tilbage!"

Elizabeth Knox-Seith

Elizabeth Knox-Seith, Sognepræst i Stege og Nyord