DAGENS ORD: ”Men Talsmanden, Helligånden, som Faderen vil sende i mit navn, han skal lære jer alt og minde jer om alt, hvad jeg har sagt til jer.” Johannes 14:26

Min far står ikke på min dåbsattest

Hej,
Jeg har levet sammen med min biologiske far hele mit liv, men da jeg skulle finde min dåbsattest, opdagede vi at min far ikke stod på og han stod heller ikke på min brors, (men jeg har 7 andre søskende, hvor han står på)
Hvordan kan jeg få skrevet ham på???

Kære faderløse,
Jeg kan sandelig godt forstå din undren, og det hurtige svar er, at du skal henvende dig på det lokale kirkekontor og bede dem hjælpe dig med at finde ud af sagen.
Det KAN være meget simpelt.
Fx at din far og din mor ikke var gift, da de fik dig og din bror, og hvis der på dét tidspunkt ikke var nogen - din mor eller kordegnen eller præsten - der insisterede på, at der skulle indføres en far, så kan det ganske enkelt være glemt.
En indføring af din far nu, vil også kunne lade sig gøre, hvis din far og din mor begge erklærer, at han ER din biologiske far. Alle relevante papirer på dine forældre skal foreligge og en underskrift fra dem begge, om at det forholder sig på denne måde, at han er din far - eller man kan insistere på at få det afgjort ved blodprøver.
Og igen vil det lokale kirkekontor kunne hjælpe dig med det hele - også med at slå op i de gamle kirkebøger for at se, hvad der egentlig står, om dengang du blev født.
HVIS dine forældre var gift, da de fik de 7 andre børn, så er det "automatisk" manden i et ægteskab, der indskrives som far. Det kan være forklaringen på, at de andre søskende har dem begge skrevet på.
Men du skal vide, at hvis du går i gang med at undersøge alt det her, så KAN det jo være, at du opdager, at det slet ikke ER din far, der er din biologiske far, selv om du altid har troet det og fået det at vide.
Hvis det er det, du finder ud af, så husk dog, at han i praksis altid har VÆRET din far - også selv om den biologiske sandhed er en anden.
Så held og lykke med det hele - og al Guds fred...
Signe Voldby, præst