DAGENS ORD: ”Derfor vil jeg gøre jer bekendt med, at ingen, som taler ved Guds ånd, kan sige: Forbandet er Jesus! og ingen kan sige: Jesus er Herre! undtagen ved Helligånden.” 1 Korinter 12:3

Frøken

Kære Netkirken,

Jeg er udlandsdansker, bosiddende i Luxembourg, og skal giftes med min Luxembourgske partner i Danmark næste år.

Jeg ønsker at tage hans navn, og han mit.
Skal jeg/vi søge om navneændring i Danmark?
Eller kan kun jeg søge i Danmark og han i Luxembourg?

På forhånd mange tak.

Med Venlig Hilsen,
Pernille

Hey Pernille,
Til lykke med at du har fundet en dejlig mand! Hvad angår jeres navneændring, da er det faktisk i Luxemborg, at I BEGGE skal søge. Grunden er, at vi i Danmark har noget, der kaldes "domicil princip" - som betyder, at hvis du som dansker bor i Danmark, så søger du navneændring i Danmark, og hvis du som dansker bor i udlandet, så søger du navneændring i udlandet.
Jeg har undersøgt lidt og talt med Kirkeministeriet, og HVIS du får afslag på jeres ønskede navneændring på grund af dit statsborgerskab - altså fordi du er dansker - så kan du få foretaget navneændring her i Danmark i forbindelse med din vielse.
Men hvis du får afslag, fordi myndighederne i Luxemborg ikke vil acceptere jeres nye eller sammensatte navne, så er det Luxemborg, der bestemmer!
"Skik følge eller land fly", som man sagde i gamle dage...
Hvis I engang flytter til Danmark eller bare ønsker , at jeres vielse registreres fx under dit CPRnr, så skal du anmelde vielsen og jeres navne til borgerservice i dit vielsessogn.
Der står i håndbog om Personregistrering:
"Vielser i udlandet registrerer folkeregisteret som en civilstandsændring. Er to personer blevet viet i udlandet, og mindst én af dem har dansk CPRnr, registrerer folkeregisteret civilstandsændringen."
Med ønsket om et dejligt bryllup og en velsignet fremtid sendes gode hilsener med al Guds fred.
Signe Voldby, præst