DAGENS ORD: ”Hesten gøres rede til krigens dag, men sejren er Herrens sag.” Ordsprogene 21:31

Dåb

Hej,

vi vil gerne vide lidt om dåben, nærmere bestemt, er der ud over en gudmoder andre som kan være "tæt" på barnet, f.eks. skal der være vidner, kan det være børn. Altså man udpeger en gudmoder og så er vi i tvivl om der kan være en fader også ???

Anne og Henrik

Henrik

Hej Anne og Henrik,
Håber ikke svaret kommer for sent i jeres dåbsplaner!
I er meget velkomne til at vælge enten en kvinde eller mand til at bære jeres barn - hvis det er en kvinde, kalder man det en godmor, er det en mand, kalder man det en gudfar.
i "gamle" dage valgte man oftest kvinder til at bære or regnede så automatisk hendes mand med, så de blev gudforældre.
Der skal være til hver barnedåb "mindst tre og højst fem" faddere. Af de tre er gudmoderen/gudfaderen den ene.
En fadder skal være døbt og over konfirmationsalderen.
Derfor kan et barn ikke være fadder - men kan måske medvirke på andre måder - ved at læse en tekst fra Bibelen eller være "huemor" el.lignende.
I de fleste kirker kommer fadderne op til døbefonten, når barnet skal døbes.
Jeg håber, dette er svar nok - ellers skriv igen.
En rigtig god og velsignet dåbsfest ønskes for jer.
Signe, præst