DAGENS ORD: ”Og er det ved nåde, er det ikke længere af gerninger; ellers ville nåden jo ikke længere være nåde” Romerne 11:6

Hvad vil det sige at være gudmor/fader

Hej. Jeg er blevet spurgt om jeg vil være min nieces gudmor. Min søster har ment om jeg vil være den der tager hende til mig hvis der sku ske dem noget. Min søster vil gerne selv gå med min niece i kirken.
Vi er lidt forvirret omkring hvad det præcist vil sige at være gudmor, da der står begge dele forskellige steder på nettet.
Kan i hjælpe os med hvad der præcist er hvad?

På forhånd tak.

Kære spørger
Tak for dit spørgsmål.
Nu er det sådan, at en gudmor egentlig er betegnelsen for den, der bærer et barn til dåben og dermed svarer "ja" på barnets vegne.
I kirkebogen indskrives gudmor i samme rubrik som "faddere", og opgaven som fadder er to-delt:
1. at være vidner til dåben
2. at være med til sammen med forældrene at opdrage barnet i den kristne tro, og hvis forældrene dør, så er det fadderne, der står alene med at opdrage barnet i den kristne tro.
Kravene til at være gudmor/fadder er:
1. at man skal være over konfirmationsalderen
2. at man skal være døbt med en kristen dåb.
Og endelig vil jeg sige, for lige at slå det fast!, at der er intet juridisk forpligtende ved at være fadder/gudmor.
Derfor kan jeg på en måde godt forstå, at du er lidt forvirret omkring det, at din søster måske håber og forventer, at du som gudmor vil tage dig af din niece, hvis din søster dør, OG at hun selv vælger at bære barnet, når det egt. er gudmoderens opgave.
Men måske betyder de ting alligevel ikke så meget i jeres situation.
Fadder kan du sagtens være. Og HVIS din søster ønsker , at du skal tage dig af hendes datter, hvis begge forældre dør, OG du selv gerne vil, så skal barnets forældre udfærdige et "børnetestamente", hvor de begge skriver under på, at de ønsker, at deres datter skal bo hos dig, hvis de dør. Dét dokument skal ligge mellem deres personlige papirer.
MEN - selv om I bliver enige om det, så vil det altid være sådan, at når et barn mister sine forældre, så vil man undersøge, hvor barnet har bedst af at være - OGSÅ selv om der foreligger et børnetestamente. Og sandsynligvis vil man tage hensyn til forældrenes ønsker.
Men du kan nok fornemme, at den juridiske og forpligtende side af sagen, det er slet ikke den, der har med dåben at gøre.
Snak med din søster om det. Du må gerne vise hende mit svar - og så håber jeg, at I får en rigtig dejlig dåbsdag, når den tid kommer - med al Guds velsignelse til niecen, hendes forældre - og dig.
Venligst og Guds fred,
Signe Voldby, præst