DAGENS ORD: ”Hesten gøres rede til krigens dag, men sejren er Herrens sag.” Ordsprogene 21:31

Om pinsebevægelsen!

Dav Alex Wallin.

Vi er to piger der har om pinsebevægelsen!
Vi har lige nogle spørgsmål som vi håber du kan svare på hurgtigst muligt!

1.) Hvilken opfattelse og praksis er der omkring fødsel, konfirmation og død??

2.) Hvilke højtider har pinsebevægelsen?? Og er der nogen symboler?? F. eks: Kors?

mange hilsner os..

Hej Piger

Nu er der ikke forskel på børn når de bliver født, men forskellen er nok hvilken familie at børnene bliver født ind i.

I Pinsebevægelsen vælger man ikke at døbe børn, men man velsigner dem. Så kan de, når de er blevet ældre, vælge om de vil tro- og blive døbt, det som bliver kaldt voksendåb eller troens dåb.

Konfirmation er en praksis hvor den unge svarer ja til sin barnedåb, hvor forældrene har svaret ja på barnets vegne. Den praksis eksistere ikke i Frikirker med voksendåb, da den unge ikke er blevet døbt endnu. Hvis den unge er blevet døbt før konfirmationsalderen, er der stadig ingen grund til at konfirmere.
(Andre ser måske lidt anderledes på barnedåben og konfirmation, men dette er Pinsekirkens vinkel til barnedåben).

Pinsekirker holder begravelser som alle andre. Men, der er et stærkt moment af håb tilstede. Troen og håbet på et gensyn.

Pinsebevægelsen har samme højttider som alle andre i følge den danske kalender.

Pinsen er der en naturlig fokus på, da den har givet Pinsekirken sit navn. Pinsedagen er kirkens fødselsdag.

På pinsedagen fik disciplene 'kraft fra det høje' (Læs apostlenes gerninger).
De gik ud og prædikede i stedet for at gemme sig, de var nemlig, før de havde modtaget helligånden, bange for at bilve forfulgt og dræbt.
De talte i tunger (i fremmed tungemål, selv om de ikke havde lært sprog)- folk fra fremmede steder forstod hvad de sagde - og mange kom den dag til tro. At tale i tunger er en af de nådegaver, som er Helligåndens virke.

Pinsebevægelsen bruger tit en due som symbol.
Det er den due som dalede ned over Jesus da han blev døbt af Johannes Døber, symbolet på Guds Ånd. Duen er også et symbol på liv. Da der havde været oversvømmelse i Noahs dage, sendte Noah en due ud. Da den kom tilbage med en olivenkvist i næbet. vidste Noah at vandet var sunket og han, hans familie og alle dyrene snart kunne sætte foden på jorden igen.

Pinsekirken bruger, som alle kirker, korset som symbol.

Alex Wallin

Alex Wallin