DAGENS ORD: ”Han berørte min mund og sagde: »Nu har dette rørt dine læber, din skyld er fjernet, og din synd er sonet.” Esajas 6:7

Navneændring - Bedstemors efternavn

Hej.
Jeg vil gerne tage min bedstemors efternavn. Jeg er selv født og opvokset i Danmark, men hun er udenlandsk (Dominikanske Rep.) og jeg har læst mig frem til at jeg skal bruge dokumenter, som kan bevise hendes efternavn osv. - Hvordan kan det lade sig gøre?

Hey Johanna,
Spændende med din bedstemors efternavn!
Det korte svar på dit spørgsmål om dokumenter, der beviser din bedstemors efternavn er, at du selv skal skaffe dem!
Du kan finde ud af din bedstemors nuværende navn ved at få fat i din egen dåbs/navneattest, hvor dine forældres navne er opført. Så skal du skaffe/låne din fars/mors dåbsattest, hvor så din bedstemors navn står.
Men måske står din bedstemors giftenavn på attesten, og hvis det er hendes "pigenavn", du er interesseret i, så må du videre - til den dominikanske republik!
Jeg vil derfor foreslå dig at kontakte det danske konsulat i den dominikanske republik - og ganske enkelt spørge dem, der kender forholdene, hvordan man civilregisterer, og hvordan du finder oplysninger om din bedstemors navn. Først da kan du med disse attester/beviser henvende dig til et dansk kirkekontor i dit sogn og bede dem arbejde med dit ønske om navneændring.Du kan anmode om det hele digitalt i Danmark med NemID og vedhæfte de relevante attester.Du skal betale for navneændringen, FØR kirken går i gang med at behandle sagen. Du kan finde alle oplysninger på borger.dk.
Det danske konsulat i den Dominikanske republik hedder Consulado General de Dinamarca, og konsulen hedder Sven Holmbom.
Tlf.nr er: +1 809 334 5906
Konsulatets email er: sven@dominicantravel.com
Her kan du forklare og spørge om præcis det, som du har gjort det i Netkirken, og så vil de sikkert kunne hjælpe dig videre.
Held og lykke og al Guds fred...
Signe Voldby, præst