DAGENS ORD: ”For Gud gør ikke forskel på nogen.” Romerne 2:11

gravsted

Til rette modtager
Jeg ønsker ikke at blive begravet til sin tid på Dover kirkegård. Hvordan kan jeg sikre at jeg bliver begravet på Ry Kirkegård?

Kære Bente,
Tak for mail. Der er to ting, du kan gøre.
Den ene er at løse sognebånd til Ry Kirke. Så har du al "ret" til at bruge Ry Kirkegård - også ved din bisættelse/begravelse. Du skal snakke med kordegne/kirkekontoret i Ry, så vil de ordne det for dig.
Den anden ting, du kan gøre, er at skrive dine ønsker ned på et stykke papir og lægge det sammen med dine personlige papirer. Du kan også aftale det med dem, der skal stå for din begravelse, når den tid kommer, noget familie, venner eller lignende. Evt. kan I sammen skrive og underskrive dine ønsker. Nu vi er ved aftalerne, så kan du jo også tale med præsten i Ry. Jeg har fx en del breve og ønsker liggende i min kirkeboks, hvor mennesker, der lever i bedste velgående, har besluttet nogle vigtige ting, når de dør, og dem har jeg stående, så de bliver husket.
Så mine to råd til dig er altså: sognebåndsløsning og at få lavet en aftale med familie/venner og kirken i Ry.
Held og lykke og Guds fred.
Venligst,
Signe Voldby, præst