DAGENS ORD: ”Derfor vil jeg gøre jer bekendt med, at ingen, som taler ved Guds ånd, kan sige: Forbandet er Jesus! og ingen kan sige: Jesus er Herre! undtagen ved Helligånden.” 1 Korinter 12:3

fødsels attest

Jeg er ved at søge om at få mit danske statsborger tilbage. Statsforvaltning skriver de behøver en fødsels attest fra mine forældre. Jeg sendte deres dåbsattester og de er begge født i danmark . Mit spørgsmål er hvad er forskelen ?

Kære John,
Spændende med dit statsborgerskab!
Der er to ting, jeg lige vil sige.
For det første skriver du, at du vil have dit statsborgerskab "tilbage"? Det lyder som om du HAR haft dansk statsborgerskab før - så vejen dertil er nok en god mulighed - medmindre du selvfølgelig har fået FRATAGET dit statsborgerskab på et tidspunkt.Så vil det nok blive temmelig vanskeligt.
For det andet spørger du, så vidt jeg forstår din mail, hvad forskellen er på en "fødselsattest" og en "fødsels/dåbsattest", ikke også?
Fødselsattest:
Det er egentlig betegnelsen for dén attest, man får, når et barn fødes. Attesten fortæller egentlig blot barnets CPRnr samt forældrenes navne, hvis de da er gift, eller hvis faderen er registreret via omsorgs/ansvarserklæring eller gennem statsamtet.
En fødsels/dåbsattest eller en fødsels/navneattest:
Det er dén attest, der BÅDE fortæller CPRnr, forældres navne samt navnet på den pågældende person. En fødsels/dåbsattest fortæller også, hvilken dato og hvor man blev døbt - og som du ved, vælger rigtig mange at navngive deres barn ved dåben, så de to datoer er ens.
En fødsels/navneattest fortæller ligeledes CPRnr, forældres navne og navn på den pågældende, og det er en attest, der benyttes til dem, der IKKE er blevet døbt.
Når man i kirken udskriver disse attester, skyldes det jo blot, at kirken i mange århundreder har stået og stadig står for civilregistrering af alle, født i Danmark, uanset religiøst eller ikke-religiøst tilhørsforhold.
Det blev vist en LAAAANG forklaring - men du spurgte selv! Og du, John, har gjort det rigtige ved at indsende dine forældres dåbsattester, hvorpå der sikkert står: "fødsels-og dåbsattest"!
Så held og lykke med statsborgerskabet og al Guds fred til dig.
Venligst,
Signe Voldby, præst