DAGENS ORD: ”Men Talsmanden, Helligånden, som Faderen vil sende i mit navn, han skal lære jer alt og minde jer om alt, hvad jeg har sagt til jer.” Johannes 14:26

Født i Sverige, bosiddende i Danmark - Slet mellemnavn

Hej
Som sagt er jeg født i Sverige og har Svensk indfødsret, er dansk statsborger og har forsøgt at få slettet et mellemnavn gennem kirken her i Varde. Desværre lykkedes dette ikke, angiveligt fordi der var problemer med at finde oplysninger i Sverige.
Hvad jeg så ikke forstår er at jeg tog til Karlskrona som fisker og oprettede en svensk bankkonto under mit danske CPR og fik beskeden, 'velkommen hem' og et stort smil. Jeg har både min danske og svenske cpr, så hvad kan være årsagen til at Sognepræsten ikke lykkedes med mit forehavende. ? Fornavn ERIK Efternavn (Erik skulle slettes)

Kim

Hey Kim,
Hvor er det dog ærgerligt, at du løber ind i disse problemer. Særlig fordi det er så simpel en sag at slette et navn, som egt er dit andet fornavn``.
Jeg kender jo ikke præcis sagen, men efter at have talt med mine "magter og myndigheder", så er der ingen problemer. Du kan med dansk statsborgerskab og CPRnr sagtens få foretaget en navneændring i Danmark, hvis du:
udfylder en blanket på borger.dk,
betaler 510 kr,
og underskriver med nemID . Herefter vil din anmodning automatisk blive sendt til dit sogn, som i følge din mail nok er Varde.
Dog kan de ikke foretage navneændringen, før de har verificeret dine oprindelige navne. Og det kan de kun, hvis de får en udskrift fra Skatteverkat, fra den kommune, hvor du i Sverige blev født og navngivet.
Så du må ringe direkte dertil eller bede kirken i Varde om at hjælpe med det. Så vil de sende en udskríft af Skatteverkat.
Når dit navn er verificeret i de danske kirkebøger, så kan man foretage den rimelig simple ændring!!
Så held og lykke - og al Guds fred...
Signe Voldby, præst