DAGENS ORD: ”Men Åndens frugt er kærlighed, glæde, fred, tålmodighed, venlighed, godhed, trofasthed, v23 mildhed og selvbeherskelse. Alt dette er loven ikke imod!” Galaterne 5:22

Folkekirkens rummelighed og overlevelse

Goddag. Har et par spørgsmål vedrørende Folkekirkens rummelighed og overlevelse. Herunder interne konflikter samt uenigheder. (Dette skal bruges i min eksamensopgave omhandlende samme emne) venlig hilsen, Sofie.

1. Hvad skal folkekirken rumme, og hvor langt skal præster kunne bevæge sig væk fra Biblen? Eksempler kunne være: Meditation, tro på reinkarnation, og benægtelse af Gud eller Jesu eksistens.

2. Føler Folkekirken sig teologisk kvalt af denne rummelighed, og det at politikkere med den nuværende kirkeordning kan bestemme hvad kirken skal mene? Eksempler kunne være: Kirkelig vielse af homoseksuelle.

3. Ville en adskillelse af kirke og stat (med grundlovsændring) sikre kirkens overlevelse og troværdighed? - i det at kirken bliver mere selvstændig og med klare teologiske rammer.

4.Har i/du et bud på danskernes høje medlemstal af Folkekirken og det lave fremmøde til ugentlige gudstjenester?

5. Rent praktisk, hvordan foregår det så, når der opstår uenigheder eller interne konflikter i Folkekirken. - Hvis en præst benægter Gud, tror på reinkarnation, vier homoseksuelle osv. - Hvad er processen så, og hvem bestemmer hvor langt væk fra Biblen en præst i Folkekirken må bevæge sig?

6. Hvad skal der til for at en præst bliver aftrådt, og kan et medlem af folkekirken blive udmeldt?

Tak

Hey Sofie, Tak for dine gode spørgsmål.
Jeg har lige skrevet et langt og godt svar til dig - så sagde det "bling" - og alt forsvandt... gab!
I try again!!
OK - hvor langt må præster bevæge sig fra Bibelen?
Jeg er helt sikker på, at Bibelens er Guds levende, lysende ord til os - men wouw - det kan tolkes på mange måder. Da jeg var ung, og følte, at Gud kaldte mig til at være præst, kom jeg i en sammenhæng, hvor man teologisk var imod kvindelige præster. Gud velsigne dem - jeg måtte jo gøre det, Gud lagde ind i MIT hjerte.
Men vi var alligevel enige om det, der for mig er det centrale - nemlig ikke hvad vi tror eller mener om Gud, men hvad Han tror og mener om OS!
Og Bibelen, fortæller, at vi er Guds børn, at Guds Faderhjerte banker for os - og at Jesus er død på korset og går ind i mørket - hele vores livs mørke - for at holde vores hånd og tilgive os og være et lys, der skinner i mørket - for OS! Og Han lever i dag ved sin ånd - midt iblandt os - Han lytter, når vi beder - Han velsigner og handler i vores liv.
Og DET er næsten alle kristne kirker enige om - også selv om vi kan se forskelligt på en masse andet.
Hvis præster eller kirker IKKE tror på, at Jesus lever i dag - så VIL jeg vel nok ønske, at de erfarer Jesus og Guds kærlighed!
Folkekirken er derfor egentlig fin nok med sin rummelighed - også selv om vi har vildt forskellige holdninger. Og det er altså heldigvis ikke politikerne, der bestemmer, hvad kirken skal tro - kun hvad den KAN gøre - i visse situationer.
En adskillelse af kirke og stat, som klart kommer på et tidspunkt, vil klart betyde, at kirken tænker nye tanker.
Men der er nu mange kirker, der med alle deres forskelle, som du vil opleve, hvis du tager et church-crawl - gør en masse for at nå folk. Nogle med solide gudstjenester med orgel og salmer og liturgi - herligt hvis det når mennesker.
Andre kirker med regi-bemærkninger, lovsange, casual stil - herligt hvis det når mennesker. Der er plads til gospel og motetter, og det er da fantastisk - bare det når mennesker, så de hører om Jesus.
Hvorfor går folk så ikke i kirke, spørger du, når 70% er medlem? Og dét er en vigtig udfordring. ÈT svar kunne være, at folk elsker at deltage aktivt. Måske skal vi blive bedre til at sige, Kom og vælg en salme. Kom og fortæl om din tro eller dit syn på kirke. Kom en aften til lyskirke. Kom og sæt dit præg på det hele.
Uenigheder med præster og kirkens grundbekendelse afgøres af biskoppen. Det er ham, der er personaleansvarlig, når det gælder præster og de mystiske holdninger, vi kan have! Så det er i gode hænder.
Egentlig betyder det jo heller ikke så meget for mig og min kirke, at en anden præst har en anden holdning!
Men meget meget sjældent fører det til afskedigelse - det er vist i min tid kun sket to eller tre gange.
Og hvad angår medlemskab af Folkekirken? Ja, man bliver medlem ved dåben. Og man kan melde sig ud når som helst. Men 70 % er der altså stadig ... OG må Gud velsigne dem og vores kirke - og dig, kære Sofie!
Held og lykke med opgaven. Og tag måske på church-crawl - og snak måske med en rigtig levende præst!
Varme hilsener, God bless...
Signe Voldby, præst