DAGENS ORD: ”Derfor vil jeg gøre jer bekendt med, at ingen, som taler ved Guds ånd, kan sige: Forbandet er Jesus! og ingen kan sige: Jesus er Herre! undtagen ved Helligånden.” 1 Korinter 12:3

mangler dåbsattest

Hej, Min søn har mistet sin dåbsattest, han er døbt i Vestermarie Kirke på Bornholm, men er nu bosat i Tyskland. Han er lige blevet far og skal bruge sin dåbsattest der nede. Er der nogen der ved hvad han lige gør ?? Han har ikke digital senatur.

Hey nybagte farmor,
Den digitale løsning, hvor man beder om en attest, der sendes direkte til bopælen,er en god løsning - men naturligvis ikke, hvis man som din søn ikke har digital signatur.
En anden god løsning er, at din søn kan henvende sig til et kirkekontor i Danmark, evt hvor han sidst har haft bopæl, eller hvor han er blevet døbt. De vil så kunne udprinte en attest, fx legaliseret på engelsk til brug i udlandet, og han skal have en adresse parat til et kirkekontor, et dansk konsulat eller ambassade i nærheden af sin nuværende bopæl. Dertil vil man sende attesten, hvor din søn efterfølgende kan afhente den mod forevisning af legitimation.
Der er også den mulighed, at han sender en fuldmagt til dig, der er hans mor - så kan du henvende dig på et kirkekontor med behørig legitimation og få udskrevet hans attest og sende den fx "anbefalet" til ham.
Held og lykke - og til lykke med at være farmor - det er jeg selv - og det er ret godt!
Varme hilsener og Guds velsignelse,
Signe Voldby, præst