DAGENS ORD: ”Tænk på det, som er i himlen, og ikke på det jordiske.” Kolosenserne 3:2

Tipoldeforældres efternavn

Jeg vil så frygtelig gerne have mine Tipoldeforældres efternavn, de købte navnet i 1917.Det betyder meget da al min familie nu er døde og jeg på den måde føler mig tættere på dem. Jeg har ikke set mine tipoldeforældre men have tæt forhold til min oldemor, deres datter.
Jeg har ikke familiens dåbsattester som kirkekontoret siger, at jeg skal have for at dokumentere, at jeg er deres tipoldebarn. Men jeg har udskrifter fra bøger hvor fødslen af min oldemor, mormor og mor og ( min egen dåbsattest) er ført ind samt bevis for at familien boede på samme adresse (folketælling) hele livet og i 1917 var navnet skiftet til købenavnet på hele familien. Jeg har tillige tipoldefars døds registrering, hvor han selvfølge er død med sit købe navn. Hvad gør jeg?

Kære Tina,
Glædelig påske.
Jeg kan godt forstå, du har lyst til at antage dine tipoldeforældres navn.
I navneloven §4 stk. 2 står der:
Et navn kan tages som efternavn hvis... "navnet bæres eller har været båret som efternavn af en af ansøgerens forældre, bedsteforældre, oldeforældre eller tipoldeforældre."
Det er hovedreglen - men det, du er stødt ind i hos Kirkekontoret er naturligvis det, at du skal kunne "bevise", at dine tipoldeforældre har heddet navnet, og at de virkelig er netop DINE tipoldeforældre.
Derfor er der ikke nogen vej udenom det, du har hørt hos kordegnen. Det er dig, der skal skaffe "beviserne" og attesterne, der fortæller, at du er tipoldebarn til dine tipoldeforældre!
Desværre er almindelige bøger IKKE nok - det skal være officielt dokumenteret.
Jeg vil råde dig til at starte med din egen dåbsattest, herefter din mors eller fars - alt efter i hvilken familie, dine tipoldeforældre med det ønskede navn hører til!
Du kontakter kirken, hvor DU er fødselsregistreret/døbt og beder kirkekontoret kopiere eller sende en kirkebogsudskrift.
Her bør du kunne se, hvor dine forældre stammer fra.
Så ringer du til kirkekontoret, hvor din mor fx er født - og så får du en kirkebogsudskrift på hende - dér vil du kunne se, hvad dine bedsteforældre hedder, og hvor de er fødselsregistreret - så ringer du til dét kirkekontor - osv!!
Stille og roligt får du indsamlet beviser på, at du stammer fra dine tipoldeforældre - og så - er der fri bane med at ansøge om navnet!
Husk, det skal gøres digitalt under borger.dk, navneændring osv med nemID-signatur- det koster lidt over 500 kr - du kan bare følge "opskriften" på borger.dk.
Så held og lykke med arbejdet - husk dog, at kan du ikke finde "beviserne", så kan du desværre heller ikke få lov at antage navnet.
Velsignet påske.
Venligst og Guds fred,