DAGENS ORD: ”Tænk på det, som er i himlen, og ikke på det jordiske.” Kolosenserne 3:2

Daab a barn bosiddende i udlandet

Hej,

Jeg bor i udlandet med mine to boern som ikke er doebt da faderen insisterede paa at de selv skal vaelge deres religion.
Nu har min aeldste soen paa 13 meldt ud at han gerne vil doebes.
Jeg er lidt i tvivl om vi kan goere det naar vi er paa ferie i Danmark her til sommer saa hele den dansk familie kan vaere tilstede eller om jeg skal have fat i den danske kirke i udlandet hvor vi bor.
Min dreng forstaar lidt dansk men det er stadig svaert for ham at tale det saa jeg ved ikke rigtig hvordan jeg skal gribe det an?

Paa forhaand tak for hjaelpen
Annette

Hey Annette,
Til lykke med at jeres søn gerne vil døbes.
det kan sagtens lade sig gøre i Danmark, fx i en kirke i det område i Danmark, hvor I skal holde ferie.
De fleste præster vil kunne tale engelsk i kirken og måske endda bruge det danske ritual i engelsk oversættelse.
Derfor er det en god idé snarest at kontakte kirken, som I vil bruge, og få en aftale på plads med præsten.
Dog skal der også, når det en stor fornuftig teenagedreng, der skal døbes, være tid til lidt "dåbsoplæring", hvor præsten vil fortælle lidt om, hvad den kristne tro egentlig er! Det kunne også være sjovt for din dreng at finde en lokal kirke-ungdomsgruppe, der hvor I bor, så kan et par gange kan mødes med nogle unge kristne og få en spændende vinkel på det hele!
Af formelle ting omkring dåben kan jeg sige, at både du og din søns far skal "tillade" dåben, når I har fælles forældremyndighed.
Der skal også indskrives nogle vidner/faddere til dåben med navn og adresse - evt nogle fra jeres danske familie.
Man kan i Danmark ikke blive indskrevet i kirkebøgerne uden et dansk CPRnr - men det vil præsten eller kirkekontoret sørge for - de udtrækker det, der hedder et administrativt CPRnr - og det er altså ikke noget, som I skal spekulere på - det er bare lidt info!
Så held og lykke og al Guds velsignelse...
Signe Voldby, præst